Prošle godine je 21 javno preduzeće u Federaciji BiH bilo predmet javne revizije, o čemu je portal odgovorno.ba ranije pisao. U pitanju su sljedeća javna preduzeća:
S obzirom na to da je jedan od ciljeva revizije utvrđivanje namjenskog utroška sredstava tačnije javnog novca, zabrinjavajući je podatak da je kod svih revidiranih javnih preduzeća u ovoj godini pronađen veliki broj nepravilnosti u radu i utrošku javnog novca. Naime, Ured za reviziju institucija u FBiH je za 21 revidirano javno preduzeće dao ukupno 377 preporuka za efikasnije prevazilaženje uočenih nepravilnosti.
Javna preduzeća značajno utiču na poboljšanje kvaliteta života građana i zbog toga je od izuzetnog značaja da javni novac troše efikasno i transparentno te da sve uočene nepravilnosti što prije otklone. To dosada nije bila praksa o čemu govori podatak da je preko 21% preporuka iz ove godine već dato u ranijim revizorskim izvještajima, ali te nepravilnosti javna preduzeća nisu do sada otklonila.
Najzanimljivije preporuke za javna preduzeća
Od 377 preporuka donosimo 10 najzanimljivijih preporuka koje su revizori dali javnim preduzećima:
- Dodijeljena grant sredstva iz Budžeta FBiH evidentirati u periodu na koji se odnose i koristiti ih za namjene za koje su utvrđene i o utrošku sredstava izvještavati resorno ministarstvo u skladu sa sklopljenim Ugovorom.
- U saradnji sa nadležnim organima regulisati obaveze po kreditu EBRD 31788 regionalni program razvoja cesta, s ciljem povrata sredstava u iznosu od 15.000.000 KM
- Poduzeti aktivnosti na realizaciji ugovorenih projekata za koje su primljena sredstva.
- Inicirati pravovremeno usvajanje Plana poslovanja budući da on predstavlja osnovu aktivnosti za period za koji je donesen, kako ne bi dolazilo do kašnjenja projekata i postupaka javnih nabavki.
- Zapošljavanje vršiti putem javnog oglašavanja, sukladno Uredbi o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru na teritoriji Kantona Sarajevo.
- Preispitati opravdanost zaključivanja ugovora o djelu za poslove koji čine redovnu djelatnost Društva.
- Učiniti javno dostupnim informacije o poslovanju, s ciljem dostupnosti i uvida javnosti u rad i trošenje javnih sredstava sukladno Zakonu o javnim poduzećima u FBiH.
- Potrebno je da Nadzorni odbor provede konkursnu proceduru i izvrši imenovanje izvršnog direktora Društva u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima u FBiH i Statutom Društva.
- Potrebno je da se za sva prekoračenja dozvoljenih limita za korištenje službenih mobilnih telefona vrši obustava od plaća zaposlenicima koji su prekoračili limite, u skladu s Odlukom o dozvoljenom i priznatom ograničenju.
- Internim aktom urediti procedure korištenja motornih vozila i normative potrošnje goriva.
Podsjećamo, na probleme u javnim preduzećima ukazuju i organizacije iz nevladinog sektora, između ostalog i Centri civilnih inicijativa koji ukazuju na neophodnost jačanja sektora javnih preduzeća te su identifikovali ključne oblasti za unapređenje njihovog rada. U skladu sa tim definisali su set preporuka za poboljšanje stanja koje se, između ostalog, odnose na izmjene i dopune Zakona o javnim preduzećima kao i unapređenje parlamentarnih procedura kojima bi se omogućilo transparentnije poslovanje, povećao stepen kontrole nad poslovanjem javnih preduzeća kao i stepen odgovornosti za rezultate poslovanja.