Svjetska banka odobrila je produženje roka za restruktuiranje Željeznice Republike Srpske do kraja godine, a najveći problem će, po svemu sudeći, biti (ne)očekivano zapošljavanje kvalifikovane radne snage.
Ovo javno preduzeće je već polovinom godine imalo broj zaposlenih i manje nego što je zacrtano do kraja godine, ali kvalifikaciona struktura zaposlenih ne ide na ruku menadžmentu i vlasniku.
Zato su Željeznice RS-a već treći put u ovoj godini raspisale interni poziv radnicima za dobrovoljni odlazak i sporazumni prestanak radnog odnosa.
“To je naš interni poziv koji se odnosi na administrativne radnike. Javi se otprilike od 12 do 16 ljudi kada raspišemo poziv, a to su oni koji u međuvremenu nađu bolji posao, odlaze u inostranstvo i slično”, kaže za Srpskainfo Aleksandra Simić, portparol ŽRS.
Ističe da je uprava nudila i prekvalifikaciju radnika unutar ŽRS, ali da odziva – nema.
U svakom slučaju, za nova zapošljavanja potrebna je saglasnost Vlade RS-a i Svjetske banke čijim kreditom se obavlja restruktuiranje ŽRS. I kada dobiju odobrenje, na tržištu rada je nemogoće naći kvalifikovanu radnu snagu za rad na prugama. To su mašinovođe, skretničari, otpravnici vozova…
“Ključni problem su niske plate. Evo, ja sa 45 godina staža kao otpravnik vozova imam oko 940 KM sa toplim obrokom, i to sa 20 posto stimulacije za koju smo se izborili jer su primanja izuzetno niska”, rekao je za Srpskainfo Zlatko Marin, predsjednik Samostalnog sindikata transportne djelatnosti Banja Luka.
Kaže da na birou nema potrebnih radnika za rad na željeznicama, a da niko iz administracije neće da se prekvalifikuje.
U Željeznicama RS-a su na kraju septembra imali 2.064 radnika, dok je planski cilj da na kraju ove godine bude zaposleno 2.098 radnika.
Izvor: Klix.ba