“Sve je po zakonu”. Samo njega nema.

by Urednik

Čitav ovaj mini skandal rezultat je neodgovornosti vlasti, koja, zauzeta razvaljivanjem države i zaštitom ličnih interesa, nije imala vremena da se bavi izborom novog glavnog revizora. Pa je, iako Zakon o reviziji nalaže da “Narodna skupština imenuje glavnog revizora i zamjenika glavnog revizora dva mjeseca prije isteka mandata”, njena nadležna komisija odluku o raspisivanju javnog konkursa za izbor glavnog revizora i zamjenika glavnog revizora Republike Srpske donijela tek nakon što su mandati dosadašnjih čelnika Glavne službe istekli. Što je stvorilo pravni vakuum, blokiralo objavu završenih revizorskih izvještaja, koje nije imao ko potpisati, a dovelo u pitanje i redovno funkcionisanje Glavne službe, jer se legalno nisu mogle isplaćivati ni plate itsl.

21.05.2025., na 22. posebnoj sjednici Narodne skupštine Republike Srpske, odblokiran je rad Glavne službe za reviziju javnog sektora ovog entiteta.

Dosadašnji glavni revizor Jovo Radukić i njegova zamjenica Božana Trninić, kojim je, 7. aprila ove godine, istekao sedmogodišnji mandat, imenovani su za vršioce dužnosti tih funkcija, do okončanja procedure izbora glavnog revizora Glavne službe za reviziju javnog sektora Republike Srpske. Ova odluka, donesena sa 48 glasova za a 11 protiv, stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku.

Jovo Radukić je, inače, već jednom bio na funkciji vršioca dužnosti glavnog revizora Glavne službe za reviziju javnog sektora RS – na nju je imenovan na prijedlog (i tada) predsjednika RS Milorada Dodika, odlukom Narodne skupštine u oktobru 2017., nakon što je dotadašnji glavni revizor Duško Šnjegota, 31.08. te godine, podnio ostavku pod skandaloznim političkim pritiskom vladajućeg SNSD-a i njegovog predsjednika, zbog objavljivanja podataka koji im se nisu svidjeli (revizija je utvrdila da je Vlada uzimala kredite u ime fondova i javnih institucija, bez njihovog znanja, kao i da je stvarni deficit u budžetu RS 175, a ne 45 miliona KM, kako ga je Vlada prikazala).

Opozicija taj obračun tretira kao početak pada dotad još jedine slobodne institucije u ovom bh. entitetu. A njeni poslanici u Narodnoj skupštini, u bezbroj su navrata na račun Radukića iznosili teške optužbe, o podaničkom služenju režimu, zloupotrebi položaja, korupciji, ublažavanju revizorskih ocjena,… sve do one, najžešćeg kritičara vlasti RS, Nebojše Vukanovića, o revizoru mafije.

No, vlastima u RS, odnosno onom ko o svemu odlučuje u ovom entitetu, je dobar. Pa, iako Zakon o reviziji jasno propisuje da se Glavni revizor imenuje “na period od 7 godina, bez mogućnosti ponovnog imenovanja”, propisi se izigravaju, na način da se pravi razlika između “redovnog” rada na određenoj funkciji i rada kao vršioca dužnosti.

Radi se, inače, o ozbiljnoj sistemskoj anomaliji, “rupi u zakonu” koju vlast rado, odnosno masovno, koristi i već godinama, ignorišući proteste iz nevladinog sektora, odbija da je “začepi”. Nevladina organizacija “ReStart Srpska” je, svojevremeno, ovaj fenomen, koji vlast koristi da bi postavljala i držala na određenim funkcijama, između ostalog, stranačke kadrove, koji tu, po zakonu, ne bi smjeli biti (jer ne zadovoljavaju elementarne uslove ili je mandat ograničen), ironizirala, dajući svojoj kampanji protiv te anomalije naziv “VD Republika.”

Cinizam vlasti je bezgraničan, pa je predsjednik Narodne skupštine RS, Nenad Stevandić, imenovanje vršioca dužnosti glavnog revizora opravdao pravnim presedanom da je isto ovo urađeno prije 7,8 godina. Ne spominjući (da li zato što je zaboravio ili da ne bi podsjećao na skandal političkog obračuna sa institucijom koja bi i po domaćim zakonim i po međunarodnim standardima morala biti nezavisna?), da se radilo o imenovanju istog čovjeka, koga se i sada imenuje vršiocem dužnosti glavnog revizora. Pri čemu je tadašnje imenovanje imalo zakonsku osnovu, s obzirom da Zakon o državnim službenicima RS navodi da se “neko imenuje na mjesto vršioca dužnosti u slučaju osnivanja novog republičkog organa uprave, smrti ili razrješenja državnog službenika”. No, u aktuelnom slučaju, niti je Glavna služba za reviziju tek osnovana, niti je neko umro, niti je razrješen. Radukiću je mandat prestao – u skladu sa zakonom, odnosno u njemu postavljenim ograničenjem.

Čitav ovaj mini skandal rezultat je neodgovornosti vlasti, koja, zauzeta razvaljivanjem države i zaštitom ličnih interesa, nije imala vremena da se bavi izborom novog glavnog revizora. Pa je, iako Zakon o reviziji nalaže da “Narodna skupština imenuje glavnog revizora i zamjenika glavnog revizora dva mjeseca prije isteka mandata”, njena nadležna komisija odluku o raspisivanju javnog konkursa za izbor glavnog revizora i zamjenika glavnog revizora Republike Srpske donijela tek nakon što su mandati dosadašnjih čelnika Glavne službe istekli. Što je stvorilo pravni vakuum, blokiralo objavu završenih revizorskih izvještaja, koje nije imao ko potpisati, a dovelo u pitanje i redovno funkcionisanje Glavne službe, jer se legalno nisu mogle isplaćivati ni plate itsl.

Pritom, predsjednik Skupštine raspravu o ovoj tački dnevnog reda (za koju se, nažalost, javio samo bivši predsjednik Odbora za reviziju, Tomica Stojanović, koji je, svojevremeno, zbog opstrukcija rada ovog tijela njegove članove iz vladajuće koalicije optužio da štite kriminal, korupciju i vlastite interese) završio je, “mrtav hladan”, riječima da su oni “učinili sve ono što nam nalaže Zakon”.

E, sad, nije valjda da nećete vjerovati njemu a da ćete vjerovati u to da glavni revizor nije izabran – i ne zna se kad će – iako je (kako Zakon nalaže!) to trebao biti još, najkasnije, početkom februara?

(S.Š., Revizije info / Odgovorno)

Povezane vijesti

Odgovorni građani aktivizmom do odgovorne vlasti

© Centri civilnih inicijativa