Ohrabruje podatak da 64,8 odsto studenata/kinja ima pozitivan ili veoma pozitivan stav prema LGBTI osobama, te da 71,8 odsto ispitanika/ca smatra da je potrebno organizovati edukativne radionice o LGBTI temama na fakultetu.
Čak 77,5 odsto studenata/kinja smatra da su LGBTI osobe diskriminisane u crnogorskom društvu, što ukazuje na visok nivo svijesti o položaju ove marginalizovane grupe među budućim kreatorima javne politike, novinarima i socijalnim radnicima. To je pokazalo istraživanje “Tolerancija na ispitu: LGBTI zajednica u očima studenata Fakulteta političkih nauka” koje je realizovao NVO Socijalni centar u okviru projekta “Dijalog za promjene: Inkluzivno obrazovanje i jačanje podrške za LGBTI ljudska prava” uz podršku Ministarstva ljudskih i manjinskih prava Crne Gore.
Istraživanje je sprovedeno među studentima i studentkinjama sva tri smjera na Fakultetu političkih nauka u Podgorici – socijalna politika i socijalni rad, politikologija – međunarodni odnosi i medijske studije i novinarstvo.
“Čak 77,5 odsto studenata/kinja smatra da su LGBTI osobe diskriminisane u crnogorskom društvu, što ukazuje na visok nivo svijesti o položaju ove marginalizovane grupe među budućim kreatorima javnih politika, novinarima i socijalnim radnicima”, navodi ova NVO.
Međutim, istraživanje je, dodaju, pokazalo zabrinjavajuće rezultate kada je riječ o percepciji akademskog okruženja:
“78,9 odsto ispitanika/ca ocenjuje svoje okruženje kao zatvoreno ili veoma zatvoreno prema LGBTI osobama; 77,5 odsto ispitanika/ca je svjedočilo uvredama prema LGBTI osobama”, dodaje se.
Istraživanje je takođe pokazalo da 88,7 odsto studenata/kinja prepoznaje prisutnost stereotipa o LGBTI osobama među studentskom populacijom.
“Identifikovani stereotipi uglavnom se vezuju za percepciju da LGBTI osobe ugrožavaju tradicionalne vrijednosti, da su povezane sa “zapadnim uticajem” i “propagandom”, te da su njihovi identiteti svedeni isključivo na seksualnu orijentaciju”, navodi ova NVO.
Kada je riječ o institucionalnoj podršci, 42,3 odsto ispitanika/ca smatra da fakultet ne pruža dovoljnu podršku LGBTI osobama, a čak 90,2 odsto smatra da su LGBTI teme nedovoljno zastupljene ili uopšte nisu zastupljene u nastavnom programu.
Ipak, ističu, ohrabruje podatak da 64,8 odsto studenata/kinja ima pozitivan ili veoma pozitivan stav prema LGBTI osobama, te da 71,8 odsto ispitanika/ca smatra da je potrebno organizovati edukativne radionice o LGBTI temama na fakultetu.
“Ovi rezultati pokazuju da postoji značajan prostor i podrška za unapređenje položaja LGBTI osoba u visokoškolskim ustanovama. Posebno je značajno da studenti i studentkinje prepoznaju važnost edukacije i dijaloga kao ključnih alata za suzbijanje predrasuda i stereotipa”, dodaje se.
Na osnovu dobijenih rezultata, NVO Socijalni centar je formulisao set preporuka za visokoškolske ustanove, koje uključuju: uvođenje edukativnih sadržaja o LGBTI pravima u nastavni program; organizovanje redovnih radionica i seminara o LGBTI temama; razvoj institucionalnih mehanizama podrške za LGBTI studente/kinje; podizanje vidljivosti putem javnih kampanja; obuku nastavnog i nenastavnog osoblja; promovisanje dijaloga kroz debate i javne časove; uvođenje anonimnih mehanizama prijavljivanja diskriminacije; povezivanje sa civilnim sektorom.
(CdM, 17.04.2020. / Odgovorno)