Danas 01.09.2025., osnovni sud Doboj donio je rješenje po tužbi CHP-a o određivanju privremene mjere obezbjeđenja. Po tom rješenju se “Vodovod”-u zabranjuje da prilikom zaključivanja novih ugovora o isporuci vode zahtjeva potvrde o zaposlenju i ostala dokumenta. Takođe se zabranjuje da iz vodovodne mreže isključuje potrošače ili da im prijeti isključenjem zbog nezaključivanja novih ugovora.
Političarima u Doboju će se, ipak, isplatiti kupovina glasova na poslednjim lokalnim izborima održanim prije nepunih godinu dana, jer će za kratko vrijeme od građana samo kroz poskupljenje usluga isporuke vode komunalnog preduzeća “Vodovod” uzeti od 50 do 100 KM, koliko su im davali za glas podrške za osvajanje vlasti u oktobru prošle godine.
Nametnutim mehanizmima onemogućeno je da formalno formirani Savjet za zaštitu potošača Grada Doboj i Komisija u okviru komunalnog preduzeća spriječe donošenje odluka o korigovanju cijena naviše, za 19%. Sa tri glasa podrške poskupljenju i jednim protiv, člana Udruženja za zaštitu potrošača, usvojen je zahtjev za poskupljenje, a formalno je to verifikovano i na poslednjoj sjednici Skupštine grada 26.08.2025.
Osim usvajanja Odluke o poskupljenju usluga “Vodovoda”, drugom odlukom na toj sjednici Skupštine grada, potrošačima je uvedena i blok-tarifa, kojom se ograničava potrošnja vode na šest kubnih metara vode za plaćanje po redovnim cijenama, a nakon toga naplata će se vršiti po ekstra, višim cijenama. Ni na tu odluku predstavnik Savjeta za zaštitu potrošača nije mogao uticati i bio je usamljen prilikom razmatranja zahtjeva isporučioca usluga.
“Doboj ima gradski Savjet za zaštitu potrošača i Komisiju za reklamacije u komunalnim preduzećima, a bolje bi bilo da ih nema. Gradski savjet za zaštitu potrošača nije formiran na zakonom predviđen način i radi nezakonito, na način da redovno preglasa predstavnika potrošača, koji na žalost ima razumijevanja i ništa ne preduzima protiv diskriminacije i terora većine. Predstavnici Udruženja potrošača u Savjetu i komisijama svjesno ili nesvjesno rade u interesu onih koji povređuju prava više hiljada korisnika komunalnih usluga. Predstavniku Udruženja potrošaca ukazivao sam na sve ovo u februaru ove godine i predlagao da, ako nije moguće obezbijediti zakonit rad i zaštitu potrošača u Savjetu i komisijama, trebaju dati ostavke i na taj način delegitimisati ove organe” – izjava je predsjednika Centra za humanu politiku Momira Dejanovića.
CHP je isti dana kada su te odluke usvojene podnio Osnovnom sudu u Doboju tužbu zbog povreda prava i interesa većeg broja potrošača. Tužbom je Sudu predloženo da usvoji tužbene zahtjeve, precizirajući da je tuženi “Vodovod” povrijedio prava i interese većeg broja potrošača kada je u obavještenju od 17.02.2025. naveo da su za potpisivanje ugovora potrebni potvrda o zaposlenju i druga dokumenta, zaprijetio da će biti isključena voda korisnicima koji ne zaključe novi ugovor i zaključivao nove ugovore o isporuci vode prilikom čega su korisnici bili primorani prilagati tražena dokumenta. Takođe tužbom se zahtijeva zabrana “Vodovodu” da uslovljava korisnike da prilikom zaključivanja novih ugovora o isporuci vode dostavljaju potvrde o zaposlenju i ostala dokumenata i da isključuje vodu zbog nezaključivanja novih ugovora o isporuci vode ili prijeti isključivanjem sa vodovodne mreže.
Kolektivnu tužbu za zaštitu od diskriminacije protiv dobojskog komunalnog preduzeća pripremilo je i Udruženje za zaštitu potrošača ToPeeR. Pozivajući se na Zakon o komunalnim djelatnostima RS, Zakon o zabrani diskriminacije BiH, Konvenciju o ljudskim pravima koju je BIH ratifikovala u svoj pravni sistem, Konvenciju UN i drugi pravni osnov, “Vodovodu” je osporeno da potrošače uslovljavaju potpisivanjem novim ugovora, da im u protivnom skidaju vodomjere i za vraćanje i ponovnu isporuku vode čak naplaćuju 60 KM.
Svoj stav po pitanju pružanja komunalnih usluga iznijeli su i Ombudsmeni za ljudska prava RS, precizirajući da postojanje ugovora kao osnova obaveze propisuje Zakon o komunalnim djelatnostima i Zakon o potrošačima u RS. Ombudsmeni su mišljenja da se komunalna usluga ne može uskratiti, osim u izuzetnim slučajevima, te da je jedan od tih slučajeva neplaćanje iskorištene komunalne usluge.
“Neprihvatljivo je da Komunalno preduzeće, čak uz asistenciju policije, nastoji isključiti vodu podnosiocu žalbe. Preporukom je traženo uzdržavanje od isključivanja vode u svim sličnim slučajevima i doslijednom primjenom relevantnih propisa pristupiti utvrđivanju i naplati nespornog duga” – stav je Ombudsmena.
Iz “Vodovoda” se povodom tužbi nisu oglašavali, a na ovu temu je u njihovu odbranu stala zamjenik gradonačelnika Doboja Dijana Kalenić. Ona je komentarišući uvođenje blok-tarifa potrošnje vode po domaćinstvu istakla da, prema evropskim standardima, potrošnja vode po članu domaćinstva iznosi između tri i po do četiri i po metra kubna vode, dok je u Doboju i dalje šest metara kubnih. Korisnike, koji se smatraju da su oštećeni eventualnim neispunjavanjem ugovornih obaveza o isporuci vode, uputila je da zaštitu svojih prava potraže pred nadležnim institucijama. Za poskupljenja cijena isporuke vode i odvodnje kanalizacije je građane zamolila za razumijevanje i ocijenila da je poskupljenje vode “neznatno u odnosu na visinu ugovornih obaveza koje zaključuju sa telekom operaterima ili internet provajderima”.
U međuvremenu, odnosno danas 01.09.2025., osnovni sud Doboj donio je rješenje po tužbi CHP-a o određivanju privremene mjere obezbjeđenja. Po tom rješenju se “Vodovod”-u zabranjuje da prilikom zaključivanja novih ugovora o isporuci vode zahtjeva potvrde o zaposlenju i ostala dokumenta. Takođe se zabranjuje da iz vodovodne mreže isključuje potrošače ili da im prijeti isključenjem zbog nezaključivanja novih ugovora.
(Lj.Đ., Odgovorno)