Do prava potrošača i njihove zaštite od spornih poskupljenja i diskriminacije, tužbama protiv komunalnog preduzeća i ministarstva: Povrijeđena prava oko 17 hiljada korisnika usluga dobojskog “Vodovoda”

by Urednik

Sve je počelo kada je 18.08.2025. Centar za humanu politiku (CHP) prijavio tužilaštvu i drugim nadležnim organima direktora dobojskog Vodovoda, tržišne inspektore i druge odgovorne, zbog sumnji da krše prava više hiljada potrošača u ovom gradu.

Zbog tužbi i žalbi na presude, dobojskim Komunalnim preduzećem “Vodovod” od avgusta ove godine bave se Osnovni i Okružni sud u Doboju, kao i Ministarstvo lokalne uprave i samouprave RS zahtjevom za vršenje nadzora nad odlukom o povećanju cijena isporuke vode i odvodnje kanalizacije, kao i uvođenja blok tarife potrošačima, koji po kriterijuma ovog javnog preduzeća troše prekomjerne količine vode.

Zapravo, sve je počelo kada je 18.08.2025. Centar za humanu politiku (CHP) prijavio tužilaštvu i drugim nadležnim organima direktora dobojskog Vodovoda, tržišne inspektore i druge odgovorne, zbog sumnji da krše prava više hiljada potrošača u ovom gradu, zbog zahtjeva iz ovog komunalnog preduzeća za potpisivanje novog ugovora sa potrošačima i dostavu spornih dokumenta, uslovljavajući ih da će im biti isključena voda ako ne zaključe novi ugovor.

Nastavak problema građana sa “Vodovodom” uslijedio je kada je, na traženje iz Preduzeća, u Skupštini grada Doboj donesena Odluka o povećanju njihovih usluga za 19 odsto i Odluka o ograničavanju potrošnje vode na šest kubnih metara za plaćanje po redovnim cijenama, a nakon toga naplata da se vrši po ekstra, višim cijenama. Formalno formirani, i za mišljenje pitani Savjet za zaštitu potošača Grada Doboj, nije imao ništa protiv za usvajanje takvih odluka, što i nije za čuđenje, jer su u njemu od pet članova četiri imenovani iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi. Preostali član je iz lokalnog udruženja za zaštitu potrošača, koji je u davanju mišljenja za predloženo preglasan.

I protiv tih postupaka Komunalnog preduzeća i Odluka Skupštine grada Doboj je CHP podnio Tužbu Osnovnom sudu Doboj. U postupanju, 01.09.2025. godine, dobojski Osnovni sud je usvojio tužbeni zahtjev za tužbu da je “Vodovod” povrijedio prava i interese većeg broja potrošača kada je u obavještenju od 17.02.2025. godine uslovio pružanje usluga potpisivanjem novih ugovora i dostavu određenih dokumenata, kojim bi se, prema navodima tužitelja, kršio Zakon o zaštiti ličnih podataka. Sud je Rješenjem odredio privremenu mjeru obezbjeđenja, zabranjujući KP uslovljanja korisnicima usluga potpisivanje novih ugovora, dostavu spornih dokumenata i isključenja iz vodovodne mreže, ukoliko građani ne postupe po traženom.

Sud je, postupajući po drugoj tužbi, 07.11.2025. godine, Rješenjem odbio prijedlog o mjerama obezbjeđenja i poništavanje odluka o poskupljenju usluga KP “Vodovod” i uvođenju blok tarifa za veću potrošnju vode od strane korisnika.

“Zbog povrede odredaba parničnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanjai pogrešne primjene materijalnih prava, uputili smo 18.11.2025. godine Žalbu Okružnom sudu u Doboju. Imenovali smo i tražili izuzeće troje sudija tog suda iz razloga što smatramo da su pokazali očiglednu pristrasnost prilikom postupanja u drugim predmetim gdje je tužilac i predlagač obezbjeđenja bio ovaj Centar i da bi tu pristrasnost i pogodovanje protivniku obezbjeđenja ponovo pokazale ako bi postupali po ovoj žalbi” – izjavio je predsjednik CHP Momir Dejanović.

Inače, CHP je Ministarstvu za upravu i lokalnu samoupravu RS 01.09.2025. godine uputio zahtjev za vršenje nadora nad zakonitošću Odluke o davanju saglasnosti na Odluku o usvajanju prijedloga o korekciji cijena usluge proizvodnje i isporuke vode i odvodnje otpadnih voda  i Odluke o izmjeni i dopuni Odluke o vodovodu i kanalizaciji. U zahtjevu je navedeno da je Skupština grada dala saglasnost na povećane cijene komunalnih usluga koje nisu utvrđene na osnovu normativa i standarda u komunalnim djelatnostima i ulaznih troškova po tržišnim cijenama i da su ovako utvrđenim cijenama i datom saglasnošću povrijeđena prava oko 17 hiljada hiljada korisnika ovih usluga. Naveli su i da su prekršene odredbe Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o zabrani diskriminacije, dostavljajući odgovarajuće dokaze.

“Međutim, ministarstvo nas je obavijestilo da ne može vršiti nadzor nad osporenim odlukama iz razloga jer nismo dokazali pravo ili pravni interes povrijeđen aktom organa lokalne zajednice, da su naši razlozi navedeni u zahtjevu za vršenje nadzora uopšteni, bez preciziranja koja su to konkretno prava i pravni interesi udruženja kao podnosioca zahtjeva povrijeđena. Smatramo da je stajalište ministarstva u suprotnosti  sa odredbama Zakona o lokalnoj samoupravi, s obzirom da, prema tom Zakonu, pravno ili fizičko lice koje smatra da su njegova prava ili pravni interesi povrijeđeni aktom organa lokalne samouprave, može tražiti da ministarstvo izvrši nadzor nad zakonitošću akta” – kaže Dejanović, dodajući da su potom 18.11.2025. godine dostavili Okružnom sudu u Doboju dvije tužbe protiv Ministarstva za upravu i lokalnu samoupravu RS, razdvojeno za dvije sporne odluke.

CHP je uključen u aktivnosti Neformalne grupe građana „Za zakonitost rada gradskih javnih preduzeća“, koja se od nastavka “problema” sa dobojskim komunalnim preduzećem bavi ovom temom, a u fokus su upravo stavili probleme i nevolje koje građani Doboja imaju sa “Vodovodom”.

(Lj.Đ., Odgovorno)

Povezane vijesti

Odgovorni građani aktivizmom do odgovorne vlasti

© Centri civilnih inicijativa