Grad Tuzla krši Ustav BiH, Ustav Tuzlanskog kantona, Statut Grada Tuzle, te Evropsku povelju o lokalnoj samoupravi – Građani su lišeni prava da učestvuju u odlučivanju u svojim mjesnim zajednicama

by Urednik

Građani nemaju nikakav formalni kanal da odlučuju o pitanjima koja direktno utiču na njihove živote – komunalna infrastruktura, uređenje naselja, budžeti mjesnih zajednica. U osnovi, riječ je o čistoj uzurpaciji vlasti. Mjesne zajednice se pretvaraju u politički plijen koji se dijeli među strankama, mimo volje građana. Pritom se na naknade za savjete i sekretare MZ godišnje potroši više od milion KM.

Građani Tuzle su u neravnopravnom položaju prema ostalim građanima u Bosni i Hercegovini jer ne mogu birati predstavnike u savjete mjesnih zajednica kako je to propisano Ustavom BiH. Gradsko vijeće Grada Tuzla usvojilo je Statut Grada u maju 2021. godine u kojem se navodi rok od šest mjeseci za donošenje odluke o uređivanju izbornog procesa za mjesne zajednice. Povjerenička mjesta u mjesnim zajednicama dijele se kao plijen političkih partija koje su osvojile mandate u vijeću. Građani Tuzle će, po svemu sudeći, i dalje čekati na izbore u mjesnim zajednicama – pravo da biraju i budu birani oduzeto im je bez ijednog demokratskog opravdanja.

“Tuzla nije imala Statut do 2021. godine, nego je funkcionisala po statutarnoj odluci i bila je uređena kao Opština. Kada je donesen Statut 2021. godine, član 96. definiše da članovi savjeta se biraju na direktnim izborima, tajnim glasanjem, kandidovat se može bilo ko, ali se način provođenja izbora utvrđuje odlukom koju donosi GV i koju mora donijeti u roku od 6 mjeseci od dana usvajanja Statuta. Dana 27. maja 2021. godine usvojen je Statut a do dan danas nije donesena ta odluka. Donijeli su izmjenu Statuta gdje su se „ogradili“ da, do “sticanja uslova”, imenuju članove savjeta po starom principu, tako da će ovaj status quo, kako njima odgovara, da funkcioniše i dalje. O radovima u MZ ne obavještava se niko (niti članove savjeta, niti sekretare, niti građane), ko obavlja i zbog čega se izvode ti radovi. GV Tuzla ne želi da donese Odluku o provođenju izbora u mjesnim zajednicama”, poručuju građanski aktivisti iz Tuzle.

Lokalna vlast u Tuzli, pod izgovorom „tehničkih“ i „proceduralnih“ razloga, već godinama prolongira izbore u mjesnim zajednicama. Prema pisanju portal samobunt.com, rezultat tih aktivnosti je potpuna obustava demokratskog odlučivanja na lokalnom nivou. Predsjednici savjeta mjesnih zajednica i dalje obavljaju funkcije mimo izbornog legitimiteta, a građani nemaju nikakav formalni kanal da odlučuju o pitanjima koja direktno utiču na njihove živote – komunalna infrastruktura, uređenje naselja, budžeti mjesnih zajednica. U osnovi, riječ je o čistoj uzurpaciji vlasti. Mjesne zajednice se pretvaraju u politički plijen koji se dijeli među strankama, mimo volje građana. Ovakvo stanje nije izolovan slučaj u bh. društvu u kojem je često praksa da se zakoni poštuju selektivno ili nikako, ali ono što zabrinjava jeste brutalna dosljednost u oduzimanju osnovnog demokratskog prava građanima Tuzle – prava da biraju i da budu birani. Sve se dešava bez odgovornosti i bez sankcija.

Nakon žalbi organizacija civilnog društva na demokratski sunovrat u Tuzli, na adresu Grada Tuzle je stigla i službena preporuka Institucije ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine. U ovom dokumentu se jasno navodi da Grad Tuzla krši Ustav BiH, Ustav Tuzlanskog kantona, Statut Grada Tuzle, te Evropsku povelju o lokalnoj samoupravi. Ombudsmeni su zatražili od Gradskog vijeća da bez odlaganja preduzme mjere iz svoje nadležnosti kako bi se omogućilo provođenje izbora u mjesnim zajednicama. Takođe, dali su im rok od 30 dana da dostave informacije o preduzetim aktivnostima. Ovo je institucionalna potvrda onoga na šta građani, aktivisti i organizacije civilnog društva upozoravaju već godinama – da Tuzla živi pod maskom demokratije, dok se u praksi primjenjuje sistem političkog elitizma i kontrole.

„Ovakvim postupanjem GV Tuzla prekršen je Zakon o principima lokalne samouprave u FBiH, zbog čega građani i građanke mjesnih zajednica Tuzle ne mogu da odlučuju o poslovima značajnim za život i rad na području MZ na kojoj žive, da postavljeni povjerenici ne znaju ništa o MZ u kojoj su postavljeni, da iako de iure imaju svojstvo pravnog lica, de facto je stvar potpuno različita jer mjesne zajednice nemaju pečat i ne mogu istupati kao pravni subjekt, što znači da ne mogu aplicirati na grantove za razvoj, niti realizovati inicijative, da nema povratnih informacija i odgovora na zahtjeve i prijedloge građana, da nemaju svoja sredstva, ne mogu učestovati u odlučivanju o urbanističkom planu, građani u slučaju nezadovoljstva ne mogu smijeniti članove Savjeta MZ“, poručuju mladi okupljeni u nekoliko organizacija civilnog društva iz Tuzle.

Institucija Ombudsmena obratila se Gradskom vijeću Tuzla 26.02.2025. godine tražeći izjašnjenje na žalbe OCD i građana. U izjašnjenju GV Tuzla od 07.04.2025. godine se kaže: „Gradsko vijeće Tuzla na sjednici održanoj 30.01.2025. godine donijelo je Odluku o pristupanju promjeni Statuta Grada Tuzla, da je usvojeni nacrt izmjena upućen u javnu raspravu, da do omogućavanja uslova za održavanje izbora u mjesnim zajednicama Grad Tuzla bira i razrješava članove savjeta mjesnih zajednica, te da organizacija direktnih izbora u mjesnim zajednicama zahtijeva značajna finansijska sredstva koja Grad Tuzla trenutno nije u mogućnosti osigurati.“

Gradske vlasti su, uz obrazloženje da „nema para“, odlučile do daljnjeg obustaviti provođenje izbora u mjesnim zajednicama. Na papiru – nedostatak sredstava. U stvarnosti – višegodišnji milionski suficiti koji jasno pokazuju da novac nije problem, nego politička volja. Kroz budžetsku analizu svake godine vidljivo je da se prenese između 9 i 12 miliona KM, dio su rezervisana sredstva, ali dio su sredstva koja se prenose na raznim stavkama gdje se pravi suficit i lokalna vlast ta sredstva ne raspoređuju na mjesne zajednice jer nema političke volje da se provedu izbori u mjesnim zajednicama. Prema dostupnim podacima, Grad Tuzla je u posljednjih pet godina – od usvajanja novog Statuta koji predviđa direktne izbore za savjete mjesnih zajednica – ostvario ukupni višak sredstava u iznosu od 59.798.942,56 KM. Tačnije, godišnji suficiti iznosili su:

  1. – 9.624.926,92 KM
  2. – 13.792.558,96 KM
  3. – 14.800.408,76 KM
  4. – 10.033.421,81 KM
  5. – 11.537.626,11 KM

U svjetlu ovih cifara, prema pisanju portala samobunt.com, tvrdnja da Grad „nema sredstava“ za provođenje osnovnog demokratskog procesa ne samo da vrijeđa inteligenciju građana, nego i flagrantno krši njihova prava. Demokratija u Tuzli trenutno postoji samo na papiru. U praksi, građani su lišeni prava da učestvuju u odlučivanju u svojim mjesnim zajednicama. Odsustvo sankcija za nepoštivanje zakona dodatno podstiče vlast da nastavi sa samovoljom. Ukoliko se Gradsko vijeće ne pokrene, građani i organizacije će morati preuzeti inicijativu. Jer kad institucije ne funkcionišu – građanska borba postaje jedini alat za očuvanje slobode. Ovo nije samo administrativno pitanje – ovo je pitanje temeljnog funkcionisanja lokalne demokratije. Ako građani ne mogu učestvovati u donošenju odluka u svojoj mjesnoj zajednici, onda više ne govorimo o demokratskoj lokalnoj samoupravi, nego o modernoj verziji feudalizma.

„Trenutna situacija je takva da su imenovani savjeti mjesnih zajednica 27. maja 2025. godine, međutim još uvijek nisu svi popunjeni jer neke stranke koje su dobile mjesta nemaju svoje ljude da ih postave. U savjetima se nalaze ljudi koji su tu već 12, 13 godina po tim mjesnim zajednicama, uglavnom penzioneri koji nemaju konkretnih aktivnosti za građane. Rijetke su MZ koje su aktivne i koje rade. Svi članovi savjeta redovno primaju naknade – u prosjeku između 450.000 do 500.000 KM se potroši godišnje za savjete mjesnih zajednica. Pored savjeta MZ, imamo sekretare MZ koji su uposlenici Gradske uprave, gdje se na njihove plate za godinu dana potroši preko 600.000 KM (jedan sekretar radi u dvije mjesne zajednice, dakle imamo 20 sekretara). Dakle, više od milion KM se potroši godišnje na naknade za savjete i sekretare MZ. Zahtjevi koji dođu do građana u savjete MZ ili se proslijede sumarno ili se nikad ne proslijede. Činjenice su, kada se odmaknete od urbanog centra Tuzle, koji se vodi od Šićkog do Simin hana, putna infrastruktura je u katastrofalnom stanju, neke MZ nemaju gradsku vodu, nemaju pristup osnovnim komunalnim uslugama, neredovno čišćenje u zimskom periodu, nemaju javni prijevoz, većina komunalnih usluga su zanemarene. Mjesne zajednice ne mogu privući nikakva sredstva jer nemaju svoj pečat, nemaju ovlaštenu osobu, nije pravno lice. Bilo šta što žele da rade u MZ, ukoliko žele da rade na terenu, moraju tražiti saglasnost od Gradske uprave, pečat Grada. Osobe koje su imenovane u savjete MZ, ni po jednom principu ne mogu biti smijenjene, osim da ih smjeni stranka koja je ih imenovala (osoba može da ne radi ništa, da ne dolazi, nikad da se ne pojavi u četiri godine na sastanku, ali će i dalje dobit svoje paušale). Ovakav sistem koji im odgovara će trajati narednih beskonačan broj godina ukoliko građani ne shvate način funkcionisanja lokalne samouprave. Iz ovog svega postavlja se pitanje, kako se lokalnoj vlasti i zašto im se isplati izdvajati preko milion KM godišnje za članove savjeta MZ? Odgovor je jasan, jer su članovi savjeta osobe sa njihovih lista za izbore koji nisu ušli u GV, a popunjavali su kvotu, ili su članovi stranke koji su godinama tu, čine usluge, skupljaju im glasove. Ti savjeti se najviše aktiviraju pred same izbore kada idu po MZ skupljajući sigurne glasove u tim MZ. 250 članova savjeta raspoređenih na 40 mjesnih zajednica, sa naknadom između 1500 do 1800 KM godišnje, dobije se milionski iznos, a to su bukvalno bačene pare jer aktivnosti na terenu su zanemarene,“ poručuju građanski aktivisti iz Tuzle.

Za kraj su poručili da će se obratiti Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine sa apelacijom i da će svakako za ove, kao i mnoge druge propuste u Gradu Tuzla, neko odgovarati, te pozivaju građane svih mjesnih zajednica u Tuzli da se aktivno uključe u procese.

(J.M., Odgovorno)

Povezane vijesti

Odgovorni građani aktivizmom do odgovorne vlasti

© Centri civilnih inicijativa