Nakon što su Centri civilnih inicijativa (CCI) u junu 2022. godine u Tuzli održali Forum pod nazivom „Boljim nadzorom do efikasnijih javnih preduzeća“ sa fokusom na poslovanje JP Međunarodni aerodrom Tuzla, na kojem je istaknuto kako se ovo javno preduzeće suočavalo sa brojnim izazovima u svome poslovanju iza kojih primarno stoje pandemija i politika, Ured za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine je prošlog mjeseca objavio i Izvještaj o finansijskoj reviziji JP Međunarodni aerodrom Tuzla za 2021. godinu.
Ured za reviziju institucija FBiH je u svome Izvještaju o reviziji finansijskih izvještaja dao negativno mišljenje navodeći kako finansijski izvještaji ne prikazuju istinito i fer finansijski položaj preduzeća, finansijsku uspješnost, novčane tokove i promjene na kapitalu, u skladu s prihvaćenim okvirom finansijskog izvještavanja.
U osnovi za negativno mišljenje se navodi kako su na poziciji materijalnih sredstava u pripremi iskazani putnički terminali Faza I i Faza II u iznosu od 5.342.631 KM koji su stavljeni u funkciju što ima za posljedicu da su rashodi i finansijski rezultat potcijenjeni jer nije obračunata amortizacija za sredstva koja su u funkciji i od kojih se ostvaruju ekonomske koristi. Također, imovina preduzeća je potcijenjena za 2.080.322 KM jer u finansijskim izvještajima nisu iskazane nekretnine koje su preduzeću prilikom osnivanja dodijeljene i navedene u Statutu, i to objekat putničkog terminala, portirnica sa nadstrešnicom i parking za automobile.
U izvještaju se navodi i da uprava preduzeća prilikom sastavljanja finansijskih izvještaja nije izvršila procjenu sposobnosti subjekta da nastavi poslovati u vremenski neograničenom periodu. Naime, akumulirani gubitak prethodnih godina iskazan je u iznosu od 3.462.650 KM, što sa iskazanim gubitkom izvještajne godine od 1.564.194 KM premašuje ukupan kapital preduzeća za 966.744 KM. Društvo najveći dio svog poslovanja obavlja samo sa jednim kupcem i značajnim dijelom se finansira od viših nivoa vlasti. Navedeno je kako ove okolnosti stvaraju sumnju u sposobnost preduzeća da nastavi s vremenski neograničenim poslovanjem.
Dodatno, za potraživanja starija od godinu dana u iznosu od najmanje 154.241 KM nije izvršena procjena očekivanih kreditnih gubitaka što za posljedicu može imati da su rashodi potcijenjeni, a imovina i finansijski rezultat precijenjeni za navedeni iznos.
Uz reviziju finansijskih izvještaja Međunarodnog aerodroma Tuzla izvršena je i revizija usklađenosti gdje je preduzeće također dobilo negativno mišljenje. U osnovi za negativno mišljenje se navodi da se prijem u radni odnos na određeno vrijeme provodio se bez javnog oglašavanja, što nije u skladu sa Zakonom o radu, da preduzeće nije dostavilo trogodišnji plan poslovanja Uredu za reviziju institucija u FBiH u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima u FBiH, da se ne može ne može potvrditi namjenski utrošak donacija koje su primljene u periodu od 2008. do 2021. godine, u iznosu od najmanje 777.782 KM i da je kod provođenja postupaka javnih nabavki roba, usluga i radova u iznosu od najmanje 362.629 KM preduzeće zaključivalo ugovore po cijenama znatno većim od osiguranih sredstava, provodilo postupke u većim iznosima od onih procijenjenih planom javnih nabavki, te nije sačinjavalo tendersku dokumentaciju u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama BiH.
Podsjećamo da su Centri civilnih inicijativa ukazivali na nužnost unapređenja sektora javnih preduzeća u BiH te su u prethodnom periodu radili na identifikaciji ključnih oblasti za njihovo unapređenje. U saradnji sa predstavnicima javnih preduzeća na višim nivoima te izvršne i zakonodavne vlasti kreiran je set preporuka za poboljšanje stanja u javnim preduzećima koji se odnosi i na poštivanje Zakona o javnim preduzećima oba entiteta, izmjene i dopune Zakona o javnim o javnim preduzećima kao i unapređenje parlamentarnih procedura kojima bi se povećao stepen kontrole nad poslovanjem javnih preduzeća kao i stepen odgovornosti za rezultate poslovanja.