U Bosni i Hercegovini ima preko 550 javnih preduzeća koja zapošljavaju 80 000 zaposlenih. Prihodi ovih javnih preduzeća iznose više od 6,7 milijardi KM, a ukupne obaveze premašuju 9,3 milijardi KM. Međutim, jedan od najvećih izazova zbog kojih javna preduzeća najčešće posluju sa gubicima i ne pružaju kvalitetne usluge građanima je nedostatak uređenog sistema kontrole i odgovornosti.
Vlada Federacije BiH je ove godine usvojila Strategiju reforme upravljanja javnim finansijama FBiH 2021. – 2025., a jedna od mjera strategije je i nadzor nad javnim preduzećima. Cilj mjere je da Vlada FBiH formira jedinicu za praćenje javnih preduzeća u okviru Generalnog sekretarijata Vlade FBiH. Centri civilnih inicijativa (CCI) pozdravljaju usvajanje ove strategije zbog prijeko neophodnog uvođenja nadzora nad javnim preduzećima.
U Zajedničkim socioekonomskim reformama za period 2019 – 2022. godina definira se niz problema vezanih za funkcioniranje javnih preduzeća u Bosni i Hercegovini, uključujući i FBiH. Veliki je broj javnih preduzeća sa velikim brojem zaposlenih, a u isto vrijeme ona su odgovorna za oko trećinu ukupnih poreznih dugovanja i većina se nalazi u neizvjesnoj finansijskoj situaciji. Njihova produktivnost je loša, a troškovi podrške predstavljaju prijetnju za javne finansije unutar BiH. Paralelno s time, nedostaje transparentnih detaljnih informacija o javnim preduzećima. U tom reformskom okviru FBiH se obavezala da će početi da prati javna preduzeća kroz posebno formirano tijelo.
U strategiji je navedeno da će se tokom 2021. godine početi sa uspostavom Jedinice za praćenje javnih preduzeća pri uredu Premijera FBiH odnosno u okviru Generalnog sekretarijata Vlade FBiH. Njen zadatak će biti prvobitna analiza stanja, uključujući izvještaje i preporuke međunarodnih institucija i izrada podzakonskih akata koji će regulirati njen rad. Planirana godina implementacije je 2022. godina.
Podsjećamo da, dok vlasti u BiH tek pokušavaju formirati tijela koja će vršiti nadzor nad javnim preduzećima i gdje još uvijek sistem kontrole i odgovornosti počiva na razmatranju Izvještaja o poslovanju javnih preduzeća na sjednicama skupština, susjedna Srbija je krenula u digitalizaciju nadzora nad javnim preduzećima. Državni sekretar Ministarstva privrede Srbije Dragan Stevanović je najavio da će lokalna javna preduzeća od 2022. godine početi koristiti specijalno napravljen informacioni sistem koji omogućava digitalizaciju nadzora nad njihovim radom. Softver će služiti kao osnova za kontrolu lokalnih javnih preduzeća i bit će i zvaničan kanal za komunikacije između javnih preduzeća i osnivača, kao i jedinica lokalne samouprave i Ministarstva privrede.
Ono što je sigurno, je da su pred BiH veliki izazovi kada je u pitanju unapređenje nadzora nad javnim preduzećima koji bi omogućavao donošenje boljih i pravovremenih odluka nad upravljanjem u javnim preduzećima koja bi trebala postizati makisamalan nivo efikasnosti.