Prva negativna ocjena revizora Republike Srpske za jednu finansijsku reviziju iz plana za 2025. godinu

by Urednik

Od 83 finansijske revizije planirane za realizaciju u 2025. godini, dosad je realizovano njih 71 (tj. 86%). I od tih 71 je, dakle, samo ona za Opštinu Istočno Sarajevo završila sa negativnom ocjenom revizora.

Nakon što su početkom 2025., dvije, od tri zaostale finansijske revizije za 2023., iz plana za 2024. godinu (za apoteke u Foči i Gradiški) okončane sa negativnim mišljenjem, 12.12.2025. prvi put je i jedna finansijska revizija za 2024., iz plana za 2025. dobila negativno mišljenje.

Radi se o finansijskoj reviziji za 2024. Opštine Istočna Ilidža.

Od 83 finansijske revizije planirane za realizaciju u 2025. godini, dosad je realizovano (što znači da su objavljeni i prateći izvještaji o tim revizijama) njih 71 (tj. 86%). I od tih 71 je, dakle, samo jedna završila sa negativnim mišljenjem za jednu od komponenti finansijske revizije – za usklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima (dok je za drugu komponentu – finansijske izvještaje – Opština dobila pozitivno mišljenje).

Negativno mišljenje rezultat je kršenja nekoliko zakonskih i podzakonskih akata.

U Opštinskoj upravi u toku 2024. godine po osnovu povećanog obima posla angažovano je sedam izvršilaca na period duži od šest mjeseci, što nije u skladu sa Zakonom o službenicima i namještenicima u organima jedinice lokalne samouprave.

Isti zakon krši se i Rješenjem o utvrđivanju plate zaposlenom čiji su poslovi u Opštinskoj upravi razvrstani u petu platnu grupu, a kojij je utvrđen niži koeficijent u odnosu na koeficijent propisan Kolektivnim ugovorom za zaposlene u Opštinskoj upravi opštine Istočna Ilidža.

Takođe, opštinska uprava je u toku 2024. godine zaključila najmanje 41 ugovor o djelu sa sedam izvršilaca za poslove koji predstavljaju redovnu djelatnost Opštinske uprave, što nije u skladu sa Zakonom o radu.

Pravilnikom o platama, naknadama i ostalim ličnim primanjima zaposlenih u JU Centar za socijalni rad Istočna Ilidža, za određeni broj zaposlenih, utvrđeni su i primijenjeni koeficijenti za obračun plata koji su viši od koeficijenata propisanim Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u oblasti socijalne zaštite Republike Srpske.

Revizori su utvrdili i da nabavka robe u vrijednosti od skoro 50 hiljada KM nije predviđena planom javnih nabavki i nije donesena posebna odluka o pokretanju postupka javne nabavke, a za izvršenu nabavku nije proveden postupak javne nabavke, što predstavlja kršenje Zakona o javnim nabavkama.

Osim toga, nabavke robe u vrijednosti od najmanje 11 hiljada KM, usluga 30,2 hiljade KM i radova u vrijednosti od najmanje 44,7 hiljada KM provedene su putem više postupaka direktnog sporazuma, a nabavke usluga novogodišnje dekoracije u vrijednosti 10 hiljada KM i izrade projektnog rješenja u vrijednosti 10 hiljada KM provedene su putem dva postupka direktnog sporazuma, čime je izvršeno dijeljenje nabavki, što takođe predstavlja kršenje Zakona o javnim nabavkama.

Za nabavku radova na unutrašnjem uređenju galerije ugovorene vrijednosti cca. 425 hiljada KM jedan član grupe ponuđača kome je dodijeljen ugovor o nabavci nije dostavio uvjerenje nadležnih institucija kojim se potvrđuje da su izmirene dospjele obaveze po osnovu doprinosa za penzijsko-invalidsko i zdravstveno osiguranje i garanciju za izvršenje ugovora zahtijevane tenderskom dokumentacijom, za nabavku radova na izgradnji garaže ugovorene vrijednosti cca 600 hiljada KM izabrani ponuđač nije dostavio poslovni bilans i garanciju za izvršenje ugovora zahtijevane tenderskom dokumentacijom i za nabavku radova na izgradnji fekalne kanalizacije u naselju Vojkovići ugovorene vrijednosti cca. 170 hiljada KM izabrani ponuđač nije dostavio garanciju za izvršenje ugovora zahtijevanu tenderskom dokumentacijom. Prilikom provođenja prethodno navedenih nabavki radova nisu ispunjeni uslovi za dodjelu odnosno zaključenje ugovora, što, ponovo, nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Za značajan broj nabavki stručnih usluga i usluga tekućeg održavanja u Opštinskoj upravi u vrijednosti od preko 200 hiljada KM nisu primijenjene odredbe Zakona o javnim nabavkama, odnosno nabavke su izvršene na osnovu 248 zaključenih ugovora o djelu, što nije u skladu sa odredbama ovog zakona.

Revizori su, nakon provedene revizije, načelniku Opštine, Skupštini opštine, te direktorima javnih ustanova Centar za socijalni rad, Sportsko rekreativni centar i Centar za kulturu i informisanje Istočna Ilidža, izrekli ukupno 11 preporuka za otklanjanje uočenih nepravilnosti, grešaka i nezakonitosti. Što je manje nego u prethodnoj, finansijskoj reviziji za 2021., u kojoj je Opština dobila mišljenje s rezervom za obje komponente finansijske revizije i 18 preporuka, od kojih je u međuvremenu 12 realizovano, 2 djelimično realizovane a 4 nisu realizovane.

Podsjetimo da je u prethodnoj, finansijskoj reviziji za 2023., od 83 revidirana subjekta njih 8 dobilo negativnu ocjenu za jednu od komponenti finansijske revizije.

No, do kraja je još 12 izvještaja. A iskustvo uči da Glavna služba, iz nekog razloga, upravo za kraj “čuva” one sa najlošijim ocjenama. I neke od njih objavljuje i nakon isteka roka za realizaciju, odnosno u novoj godini.

(T.H., Odgovorno)

Povezane vijesti

Odgovorni građani aktivizmom do odgovorne vlasti

© Centri civilnih inicijativa