Nedavno usvajanje, u Hrvatskom saboru, zakona kojim se omogućava izgradnja centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji Čerkezovac na Trgovskoj gori, tik uz granicu Hrvatske i Bosne i Hercegovine, ponovo je u fokus ovdašnje javnosti stavilo ovo najveću ekološku prijetnju u regionu. Konsenzualno prihvaćen stav u BiH je da bi skladištenjem radioaktivnog otpada na samoj granici sa BiH bilo ugroženo oko 250 hiljada stanovnika nekoliko opština koje žive uz granicu i rijeku Unu, koja dijeli dvije države. Navodno jedinstvo svih nivoa vlasti u BiH po ovom pitanju, nažalost, samo naglašava njihovu nesposobnost a u određenim segmentima i licemjerstvo ili korumpiranost (na društvenim mrežama se recimo komentariše dramatična razlika između utrošenih sredstava i angažmana na skidanju američkih sankcija određenim političarima i sredstava i angažmana na suprotstavljanju odlukama vlasti u Hrvatskoj, a opozicija u RS naglašava da je problem mogao biti otklonjen i ultimatumom pri omogućavanju gradnje Pelješkog mosta, umjesto što je ta situacija iskorištena za zakulisne lične interese). Nasuprot propuštenim prilikama i dosadašnjim propustima u političkoj i pravnoj borbi za interese građana BiH, organizacije civilnog društva ne dopuštaju da ih obuzme osjećaj beznađa ili apatija, nego nastavljaju konstruktivnu borbu i stalni pritisak na vlast u cilju njenog preduzimanja ozbiljnijih koraka u odbrani interesa građana ove zemlje.
Udruženje građana “Green Team” Novi Grad, organizacija civilnog društva usmjerena na ekološki i društveno korisni aktivizam, koja se vać duže vrijeme, na različite načine bavi temom “Trgovske gore”, preko društvenih mreža je uputila mini analizu stanja u kome se trenutno nalazimo s prijedlogom mjera koje treba preduzeti da bi se borba za interese građana BiH dovela na neophodan nivo. Ovaj javni apel institucijama vlasti, u kome se između ostalog ukazuje na potrebu za “manje svađe a više rada”, prenosimo u nastavku u cjelosti.
- Riješiti problem analize uzoraka
Terenski dio geoloških i drugih srodnih istraživanja (bušenja, uzimanja uzoraka, obezbjeđivanja bušotina) su završena u Novom Gradu prije par mjeseci. Dobijeni uzorci trebaju proći labaratorijske analize, da bi se dobili kompletni rezultati koji bi bili upotrebljivi.
Ideja je bila da se bušotine rade samo na teritoriji Novog Grada, da bušenja finansira Republika Srpska, a labaratoriju Federacija BiH. Iz tehničko-administrativnih razloga, ideja je naišla na problem. Problemi se trebaju rješavati, žongliranje ko je više kriv nam neće pomoći, a status quo u ovoj podtemi znači da ostajemo bez kompletnih rezultata u potrebnom roku. Imajući u vidu kratak rok, kompleksnost situacije – izlaz iz situacije je moguć jedino kompromisno, da Republika Srpska isfinansira i labaratoriju, a s druge strane da Federacija BiH za predviđeni iznos (ili do nivoa usklađivanja finansijskih izdvajanja oba entiteta) angažuje međunarodne eksperte iz predmetne oblasti.
- Riješiti problem izostanka sveobuhvatnijeg angažmana međunarodnih eksperata
Do sada imamo jednocifren broj međunarodnih eksperata i stručnjaka van granica BiH koji su uključeni u slučaj. Uz svo poštovanje domaćim kadrovima i do sada uključenim u slučaj, od značaja je angažovati kredibilne pojedince, institute i tijela koja mogu doprinjeti jačanju argumentacije BiH, koja treba biti krajnje objektivna i dovoljno jaka za međunarodne sudove. Postoji značajan prostor za unapređivanje argumentacije, bez obzira na to što su i dosadašnji nalazi respektabilni.
Potrebno je analizirati do sada obezbjeđenu argumentaciju (po oblastima) i definisati koje su to slabosti koje se trebaju dodatno obraditi, a koje su to jake stvari na kojima treba dodatno insistirati. Treba biti svjestan toga da postoji oblast, gdje imamo potencijal za jak argument, ali argumentacija nije na srazmjerno visokom nivou.
- Diplomatski napori
Rezultati BiH kada je u pitanju vanjska politika su loši. Daleko od toga da nije bilo aktivnosti, ali rezultat nam je trenutno loš, a to može i mora biti ispravljeno.
Poslane su protestne note iz BiH (neke sa kašnjenjem*), na koje Republika Hrvatska nije ni reagovala. Pored kašnjenja koja su samo dio problema, izostanak bilo kakve reakcije od strane susjedne zemlje je krajnje omalovažavajuće ka BiH. U skladu sa tim, potrebna je reakcija Predsjedništva BiH, koja bi bila usklađena sa Ministarstvom vanjskih poslova.
Informisanje drugih zemalja o slučaju Trgovska gora je na niskom nivou, do sada je to bilo praktično na nivou refleksnih reagovanja kada se ukaže prilika. Potreban je sistematičan prostup, sa jasno definisanim ciljevima. Ekspertski tim u saradnji sa pravnicima u okviru ekspertskog tima, uvažavajući instrukcije koje bi se dobile iz Ministarstva vanjskih poslova, treba sačiniti informaciju, koja bi se uz saglasnost Predsjedništva BiH, a putem kanala Ministarstva vanjskih poslova slala ka svim zemljama sa kojim BiH ima uspostavljene diplomatske odnose.
Segment lobiranja za ovu temu ne postoji ni u najmanjoj mjeri, a zagovaranje na inostranom nivou je u najmanju ruku mlako, refleksno i nešto čemu se nije posvetila pažnja. (Ne mješajmo lobiranje i zagovaranje). Da budemo načisto, ovo se ne može i ne smije tek tako svaliti na Ministarstvo vanjskih poslova, ovdje je potrebna saradnja svih uključenih u slučaj, a ako se to bude svelo na formalno dobacivanje papirima između domaćih institucija, čisto da ispadne iz ruku, nema tu ni dobro definisanih ciljeva, ni pratećih stvari koje vode do rezultata. Imajući u vidu aktuelne okolnosti, inicijativa je potrebna od Ekspertskog tima ili Koordinacionog tijela, saglasnost Predsjedništva, a razrada i realizacija u saradnji sa vanjskim poslovima. Postoji zaista pristojan prostor da se obezbjede stručne podrške iz zainteresovanih zemalja.
- Pravni segmenti
Zbog kasnog usvajanja budžeta došlo je do velikih kašnjenja u isplatama ka francuskoj pravnoj kući. Podsjećanja radi, Hrvatska je za godinu dana izdvojila preko 415 000€ za pravna savjetovanja, dok je BiH za period od tri godine izdvojila 360 000€. Ispostavlja se da BiH ipak može biti štedljiva na nekim temama. Bilo bi od koristi da donosioci odluka zapitaju da li je ovaj iznos koji smo planirali dovoljan za procese pred međunarodnim sudovima koji su pred nama. Nije. Međutim, važnije bi bilo da definišemo višemilionske iznose bonusa za uspjehe pred međunarodnim sudovima. Ovo je zemlja u kojoj milioni nestaju tek tako, ne može niko tvrditi da nemamo za slučaj Trgovska gora.
Obzirom da se navršava godina dana od angažmana pravne kuće iz Francuske, početkom naredne godine, od važnosti je da se javnost informiše o tom šta je do sada rađeno (imajući u vidu osjetljivost dva angažmana). Za sada, višestruko je opravdan je svaki euro koji će im biti plaćen (za 2025. godinu), ali to treba biti predmet zvanične informacije, a ne da se ostavi prostor za nagađanja. S druge strane, pravdanje angažmana ne treba ugroziti procese u toku i osjetljive stvari.
Potrebno je već sada učiniti korake koji će u budućnosti olakšati podnošenje tužbi od strane BiH i onemogućiti potencijalne političke blokade. (Ovo se ipak ne može detaljisati javno).
Pravni kapaciteti na nivoima jedinica lokalne samouprave ni na koji način nisu uključeni u dosadašnje procese, a to je nešto što se mora promijeniti. Značajan dio odbrane prava na život predstavljaće angažmani građana (podnošenje pojedinačnih tužbi). Da li će tužbe/pritužbe i/ili druge pravne korake preduzimati JLS, prerano je govoriti, a i to zavisi od potrebe, smisla i raspoloženosti donosioca odluka na lokalnim nivoima..Obzirom da će tužbe građana biti masovne, bar po ovom što se sada može vidjeti, pogođene lokalne zajednice moraju biti spremne na podršku građanima, te osigurati besplatnu pravnu pomoć. Lokalni nivoi većinom već imaju sisteme besplatne pravne podrške građanima, ali ovako zahtjevan posao ne može biti prebačen na pojedinca koji svakako ima svoj redovni obim poslova.
- Finansijska izdvajanja za 2026.godinu
Lokalni, kantonalni, entitetski i nivo BiH trebaju imati raspoloživa finansijska sredstva za aktivnosti u vezi slučaja Trgovska gora. Kada su u pitanju lokalni nivoi i kantonalni, to se prije svega može posmatrati kroz podršku angažmanima građana sa tog područja (pravni aspekt i odbrana elemenata osnovnih ljudskih prava na zakonom dozvoljene načine u BiH i inostranstvu), ali i ukoliko postoji interes i izdvajanja za analize/studije prisustva značajnih negativnih prekograničnih uticaja za područje te administrativne jedinice.
Entitetski nivoi imaju odgovornost da se završe istraživanja koja je definisao ekspertski tim na teritoriji Republike Srpske i Federacije BiH. Pored toga, postojaće i potreba za dodatnim istraživanjima (obezbjeđivanjima kredibilne argumentacije za međunarodni nivo), za koja je smisleno da ovi nivoi obezbjede sredstva. Na kraju krajeva, nivo Bosne i Hercegovine je dužan da se pozabavi lobiranjem, zagovaranjem i izdvajanjima (postojećim i dodatnim) za pravna zastupanja BiH
- Manje svađe, više rada
Ovih dana se moglo čuti više desetina javnih istupa na temu slučaja Trgovska gora. U manjini su oni koji su bili konstruktivni. Svako ima materijala da svakog kritikuje – to uopšte nije ni sporno, jer materijala zaista ima. Politika je politika, razumljiv je kontinuitet potrebe za obračunima kroz sve teme, ALI ovo nije tema gdje nosioci funkcija mogu imati luksuze koje imaju u nekim drugim temama, nakon sparinga, valja Vam i valja nam sjesti za stol raditi. Usput rečeno, u okviru teme trebaju biti uvaženi i oni koji nisu dio sistema vlasti i organizacije civilnog društva koji žele i mogu da konkretno doprinesu svojim radom.
Pobrojano iznad je samo dio stvari koji mogu i moraju biti realizovane, ako želimo odbraniti prava koja nam garantuju kako domaći zakoni, tako i međunarodne konvencije.
(Odgovorno)