“Da li su nadležni sagledali koje sve odredbe zakona krše ne znamo, ali svakako im nećemo dozvolit diskriminaciju potrošača niti kršenje ljudskih prava kao što je pravo na zdravu životnu sredinu i vodu za piće” – naveli su, između ostalog, u svom reagovanju iz “DON” Prijedor.
Nakon što je Centar za humanu politiku prije tri dana (18.08.2025.) prijavio tužilaštvu i drugim nadležnim organima direktora dobojskog Vodovoda, tržišne inspektore i druge odgovorne, zbog sumnji da krše prava više hiljada potrošača u ovom gradu, reagovali su i iz Udruženja za zaštitu potrošača “DON” Prijedor, iznenađeni, kako navode, novom diskriminacijom potrošača u Doboj. Ljuti su i što ovo Javno preduzeće nastavlja u kontinuitetu sa pokušajima nametanja nezakonitih i čudnih odluka.
CHP je u ponedjeljak u svojim prijavama stavio na teret “Vodovodu” da – prilikom pozivanja na zaključivanje novih ugovora sa obavezom dostavljanja potvrde o zaposlenju i prijetnjom da će isključiti vodu korisnicima koji ne zaključe novi ugovor – ispostavljaju mjesečne račune u kojima je iskazana potrošnja veća od stvarne ili za više mjeseci, vrše samovlašće, nenaplaćuju usluge privilegovanim korisnicima, selektivno podnose tužbe za naplatu dugovanja, angažuju advokate sa ciljem zastrašivanja korisnika usluga troškovima postupka, koji su veći nekoliko puta od osnovnog duga.
“Iako je zakonom jasno propisano šta potrošač treba da prilikom zaključenja Ugovora sa javnim komunalnim preduzećima dostavi na uvid, pojedina preduzeća traže dostavu određenih dokumenta za koja nisu nadležni da mogu da ih traže, kao što je posjedovni list, izvod iz katastra upisanih ugovora, potvrdu o zaposlenju. Tako ispadne da, ako slučajno niste zaposleni u gradu Doboju, vama Vodovod neće pružiti uslugu snabdijevanja vodom!!! Jer, vi tada ne možete potpisati Ugovor? Da li su nadležni sagledali koje sve odredbe zakona krše ne znamo, ali svakako im nećemo dozvolit diskriminaciju potrošača niti kršenje ljudskih prava kao što je pravo na zdravu životnu sredinu i vodu za piće” – naveli su, između ostalog, u svom reagovanju iz “DON” Prijedor.
U javnom obraćanju korisnicima usluga uputili su ih da je prilikom zaključenja Ugovora sa komunalnim preduzećima dovoljno da samo na uvid ponesu ličnu kartu, te da svako kopiranje ili uzimanje drugih podataka osim broja LK nije dozvoljeno Zakonom o zaštiti ličnih podataka. Zatim, da dostave još adresu stanovanja i potpišu Ugovor.
“Potvrda o zaposlenju je kršenje ovlaštenja od strane Vodovoda, jer niti zakonom niti Odlukom o isporuci vode grada Doboja nije niti može bit definisana. I nije samo problem u potpisivanju Ugovora već i u računima koje dostavljaju potrošačima i naplati određenih stavki koje je Ustavni sud zabranio, a Zakonom o komunalnoj djelatnosti svakako je jasno definisano da cijenu vode čini proizvodnja i isporuka vode obuhvata sakupljanje, prečišćavanje i isporuku vode korisnicima za piće i druge potrebe, vodovodnom mrežom do mjernog instrumenta korisnika uključujući i mjerni instrument. Na računima koje Vodovod Doboj ispostavlja su “naknada za profil” – mjernog instrumenta ili žargonski “vodomjera” i “naknada za održavanje” iako je ista zakonom definisana u osnovnoj cijeni vode. Pored cijene vode i odvodnje otpadnih voda na računu treba da stoji samo naplata koja se vodi kao “Doprinos za iskorištenu vodu” i “Doprinos za zagađenje voda” što je zakonom propisano. Ovdje nije data mogućnost za naplatu mrežarine (distribucije) ili uvođenja nekakvih tarifa jer se isporuka vode i način obračuna radi isključivo nakon očitavanja na mjernom mjestu” – poučili su korisnike ove vrste komunalnih usluga iz “DON” Prijedor.
Inače, na slijedećoj sjednici Skupštine grada Doboj su dvije predviđene tačke koje se tiču “Vodovoda”, prijedlog izmjena i dopuna odluke o vodovodu i kanalizaciji i odluka o korekciji cijena usluga proizvodnje i isporuke vode i odvodnje otpadnih voda.
Međutim, ono što će tek naljutiti korisnike usluga je namjera dobojskog “Vodovoda”, prema saznanjima portala Odgovorno, da uvede blok tarife i naplatu više potrošenih kubika vode od, po njihovoj volji, određenog limita potrošnje. Iz Udruženja za zaštitu potrošača za ovu odluku već najavljuju tužbu Ustavnom sudu, smatrajući je nezakonitom.
“Pokušavaju se ponašati kao elektrodistributeri sa svojim blok tarifama, što u slučaju isporuke prirodnog resursa, odnosno vode Zakon o potrošačima, niti ijedan drugi zakonski propis ne poznaje. Mjerno mjesto i količina utroška vode je jedino što se može ispostaviti za pruženu uslugu korisnicima, sve ostalo pa i blok tarife su nezakonite i sigurni smo da će tako presuditi i Sud” – komentar je za portal Odgovorno iz Udruženja za zaštitu potrošača.
“OBRATITE pažnju na Vaše račune i zahtjeve od strane javnih komunalnih preduzeća, te ne dozvolite da od Vas traže i uzimaju dokumenta koja nisu u njihovoj nadležnosti.
Pozovite nas 052/231-155 ili nam pišite na mail E: potrosac@donprijedor.org ili se javite putem aplikacije koju treba da skinete na Vaše pametne telefone. Dovoljno je samo da u play trgovini ukucate “zaštitinik potrošača” i bespaltno skinete aplikaciju da biste na vrijeme bili informisani i zaštićeni.
VAŠ “DON” u zaštiti prava i interesa potrošača!” – poruka je iz DON Prijedor korisnicima komunalnih usluga.
Podsjećamo, ovi poslednji nisu i jedini biseri dobojskog komunalnog predzeća, koje je kritikovano u javnosti ranije, prije četiri godine, kada su korisnicima njihovih usluga za neplaćenu uslugu isporuke vode zaprijetili nizom drastičnih mjera, uključujući i zabranu napuštanja granica BiH. Tačnije, prema Rješenju o izvršenju odredili su redosljed po kojem se za neplaćenu vodu prilikom izvršnog postupka prodaje stan, poslovni prostor, kuća ili zemljište dužnika sve do namirenja duga.
“Druga mjera u nizu je zapljena plate, treća penzije, zatim novčanih sredstava ako ih imam bilo gdje u bankama u RS ili Federaciji BiH, jer je bankama po prijemu rješenja koje su i meni dostavili naloženo da ga uplate kod jedne banke u Banjaluci. Ali, tek kod pete mjere mi je pao mrak na oči kada sam pročitao da će mi biti izvršena zapljena i mizernog boračkog dodatka kojeg primam kod Odjeljenja za boračko-invalidsku zaštitu grada Doboj” – javno su se tada žalili Udruženju za zaštitu potrošača iz Doboja, navodeći i prijetnje komunalnog preduzeća zapljenom i prodajom putničkih automobila u vlasništvu, zabranom produžetka registracije vozila do namirivanja duga, itd.
“Navedeno je da će, ukoliko onemogućim sudskim izvršiocima zapljenu pokretnih stvari, angažovati Okružni centar Sudske policije Doboj da to prinudno omoguće, te da će zapljenjeno odvesti “Vodovod” svojim ljudstvom i prijevozom” – nisu, tada, krili ogorčenost i ljutnju dužnici ovog komunalnog preduzeća.
(Lj.Đ., Odgovorno)