Višedecenijsko loše upravljanje, kriminal, korupcija, nepotizam i sumnjivi tenderi u GRAS-u dolaze na naplatu. Uskoro bi se trebalo osnovati novo javno preduzeće za javni prijevoz u Kantonu Sarajevo. Odbijen prijedlog Vlade KS da se dio imovine GRAS-a izuzme i uknjiži pravo vlasništva u korist Kantona Sarajevo. Slijedi bolan proces restrukturiranja GRAS-a. Ima li uopće smisla spašavati GRAS?
Novi trolejbusi, novi tramvaji, obnova tramvajske pruge, izgradnja tramvajske pruge do Hrasnice, uspostavljanje trolejbuske mreže do Vogošće. Ovo su samo neki od projekata koji su u toku, koji bi, prema najavama iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo, trebali biti završeni do kraja 2024. godine, te koji bi doprinijeli tome da Sarajevo napokon dobije javni prijevoz dostojan jednog glavnog grada.
Sve ove vijesti svakako su pozitivne i raduju ponajviše one koji koriste i koji se oslanjanju na sarajevski javni prijevoz. Ipak, višedecenijsko katastrofalno upravljanje sistemom javnog prijevoza u KS, posebno GRAS-om koji je postao sinonim za kriminal, korupciju, nepotizam i sumnjive tendere, ne može se tek tako izbrisati.
NOVO PREDUZEĆE
Nedavno je ministar saobraćaja Adnan Šteta saopćio da će Kanton Sarajevo uskoro dobiti novo javno preduzeće koje će se baviti javnim prijevozom, preciznije tramvajskim i trolejbuskim saobraćajem:
„Za neko ozbiljno saniranje GRAS-a ne postoji mogućnost u ovim gabaritima zato što je stalno blokiran račun, pristižu nove tužbe, mnoga imovina je pod hipotekom i neophodno je bilo da rješavanje problema javnog prijevoza radimo kroz osnivanje novog preduzeća koje će se baviti javnim prijevozom u Kantonu Sarajevo, a da uporedo u GRAS-u idemo s restrukturiranjem preduzeća.“
Sva nova vozila i nova infrastruktura će biti na novom preduzeću. Na taj način istovremeno će postojati dva javna preduzeća koja će se baviti javnim prijevozom u KS. S obzirom na to da i neuporedivo veći gradovi imaju samo jednu firmu koja se bavi javnim prijevozom, postavlja se logično pitanje – ima li uopće smisla spašavati GRAS čija su ukupna dugovanja oko 330 miliona maraka, odnosno da li osnivanje novog preduzeća znači postepeno gašenje GRAS-a?
O ovom, ali i brojnim drugim pitanjima htjeli smo porazgovarati i sa samim ministrom Štetom, koji je u posljednjih nekoliko dana vjerovatno najviđeniji ministar u medijskom prostoru, ali za Žurnal, čini se, nije imao vremena. Preciznije, na naš zahtjev za intervju nismo dobili odgovor.
No, Šteta je u izjavama za druge medije isticao da, barem za sada, od gašenja GRAS-a nema ništa i da se ide u restrukturiranje. Direktor GRAS-a Senad Mujagić nam je to i potvrdio:
„Iz razgovora s resornim ministarstvom i Vladom KS, osjetim namjeru da se pomogne GRAS-u i nisam osjetio da ima skrivenih namjera. U suštini, GRAS će ostati da funkcioniše, u narednoj godini dana da se proba uraditi restrukturiranje preduzeća.“
Međutim, u javnom prostoru i dalje nije jasno odgovoreno na jednostavno pitanje – ima li smisla u relativno malom gradu imati dva javna preduzeća koja se bave javnim prijevozom?
BITNA JE IMOVINA
U traženju odgovora na pitanje zašto se istovremeno osniva novo javno preduzeće i spašava staro, krenut ćemo od same imovine GRAS-a. Sredinom 2021. godine objavljeno je kako Vlada KS želi dio imovine preduzeća GRAS izuzeti i uknjižiti pravo vlasništva u korist Kantona Sarajevo. Veći dio te imovine nalazi se u samom sjedištu, popularnoj “remizi”.
Ono što se ne zna jeste da je taj prijedlog – odbijen. Naime, novinari Žurnala provjerili su zemljišno-knjižne podatke i uvjerili se da je imovina pod hipotekom Porezne uprave FBiH, te da je prijedlog da se uknjiži pravo vlasništva u korist Kantona Sarajevo, kako rekosmo, odbijen početkom ove godine.
KLJUČNI SU TRAMVAJSKI I TROLEJBUSKI SAOBRAĆAJ
Skoro sve analize GRAS-ovog poslovanja jasno su identificirale tramvajski i trolejbuski saobraćaj kao kičmu funkcioniranja i razvoja javnog prijevoza u KS. Autobuski i minibuski saobraćaj, koji je već dijelom u rukama privatnika, trebao bi funkcionirati samo kao dodatak, odnosno da se te vrste saobraćaja odvijaju samo tamo gdje tramvaj i trolejbus nisu dostupni.
Više je razloga za to. Prije svega, kada se govori o tramvajskim i trolejbuskim linijama, govorimo o najprofitabilnijim i najisplativijim linijama. Dalje, tramvaji i trolejbusi imaju znatno duži vijek trajanja u odnosu na autobuse, a pogotovo u odnosu na minibuse. Osim toga, riječ je o ekološki prihvatljivim vozilima koja mogu prevoziti više putnika i koja pružaju mnogo kvalitetnije usluge prijevoza. Na sve to treba dodati i to da GRAS, zbog toga što mora primjenjivati Zakon o javnim nabavkama, znatno sporije i neefektivnije kupuje nove autobuse i minibuse u poređenju s konkurencijom iz privatnog sektora.
Prisjetimo se programa restrukturiranja GRAS-a koju je sačinila britanska konsultantska kuća PricewaterhouseCoopers (PwC), od koje se u dobrom dijelu odstupilo, a koja je čak i predviđala da GRAS izađe iz djelatnosti autobuskog i minibuskog saobraćaja.
Međutim, prema saznanjima Žurnala, tada je zbog tvrdog stava sindikalista to pitanje stavljeno u stranu. Bivši v.d. direktor GRAS-a Ismet Kapo, koji se svojevremeno jedini usprotivio nabavci preplaćenih rabljenih trolejbusa, smatra da je dugoročno to pametno rješenje za javni prijevoz u Sarajevu:
„Smatram da je pametno to uraditi, ali i korisno za građane zbog bolje usluge. Također, racionalnije je i za budžet Kantona Sarajevo, jer se javni novac ne bi koristio za dotacije gubitaka koje ovaj vid saobraćaja konstantno proizvodi.“
IMA LI GRAS BUDUĆNOST?
Vratimo se najavama da će se formirati novo javno preduzeće. To preduzeće bavit će se trolejbuskim i tramvajskim saobraćajem i sva nova vozila će biti njihova. GRAS-u će ostati stari trolejbusi i tramvaji koji bi, zbog racionalizacije, vremenom mogli pripasti novoj firmi. Uz to, naravno, u novu firmu bi trebali preći vozači i serviseri trolejbusa i tramvaja.
GRAS-u u tom slučaju ostaje autobuski i minibuski saobraćaj koji je trenutno u lošem stanju. Istina, najavljena je i kupovina novih električnih autobusa, ali i dalje nije odgovoreno na pitanje da li će oni pripasti GRAS-u ili novom preduzeću.
Ako se još izuzme imovina GRAS-a, uz spomenuti prelazak radnika u novu firmu, ovo preduzeće praktično ostaje bez ičega vrijednog i u tom slučaju bi gašenje bilo neminovno. Sve bi se to moglo uraditi u sklopu najavljenog holdinga javnih komunalnih preduzeća.
„S obzirom na to da se u budućnosti planira formiranje holdinga preduzeća, vjerovatno će doći do spajanja preduzeća u holdingu. (…) Postoji mogućnost da i sva vozila i svi mi pređemo u novu firmu. Može i ta opcija da bude, niko ne zna kako će proces reforme završiti“, govori direktor Mujagić za Žurnal.
Još jedna okolnost koja GRAS-u ne ide na ruku jeste prekobrojna administracija.
„Administracije ima puno i ona će morati proći poseban program restrukturiranja. Ono gdje imamo ozbiljnih izazova u GRAS-u jeste da neke prijašnje strukture koje su vodile kompaniju i bile na mjestima direktora i izvršnih direktora, nakon skidanja nisu otišle van firme. Danas ima nekih 20-ak ljudi koji rade u firmi, niko ne zna šta rade u firmi osim što mešetare i podgrijavaju negativnu atmosferu i šire paniku među uposlenicima“, rekao je Šteta za druge medije.
No, iako bi ovaj, ali i drugi problemi (kao što je neminovno dupliranje određenih radnih mjesta u dvije firme) bili najjednostavnije riješeni gašenjem GRAS-a, Šteta za sada odbija govoriti o tome: „Kroz restrukturiranje, nakon određenog vremena, vidjet ćemo koji je najbolji modalitet za poslovanje GRAS-a, ali pričati sada o gašenju GRAS-a, to nije priča koja je aktuelna.“
Novinari Žurnala neformalno su razgovarali s nekoliko radnika GRAS-a. Iako im nisu predočeni planovi u vezi s novim preduzećem, ističu kako jedan dio radnika već prolazi obuku za nova vozila, što znači da se na njih računa u novom preduzeću. Iako im je, kažu, žao GRAS-a, pričaju kako ne bi imali ništa protiv da pređu u novu firmu, ako će im to omogućiti stabilne i dobre prihode, te zdravo okruženje.
S druge strane, bivši v.d. direktor Ismet Kapo smatra kako nema smisla spašavati GRAS: „Osnivanje novog javnog preduzeća u čiji bi sastav ušli pruga, tramvajski i trolejbuski saobraćaj svakako ima smisla i mislim da postojeći GRAS s ogromnim opterećenjima i hipotekama nema smisla spašavati, niti je to moguće.“
Izvor: Zurnal.infokjkp gras