„Svjetlo na kraju tunela“ ili bolje reći njegov tračak se ukazao prije deset mjeseci kada su javno o ovom problemu progovorile organizacije civilnog društva u HNK. Naime, tada su udruženja građana „Dignitet“ i „Nansen dijalog centar“ u sklopu svojih redovitih aktivnosti koje se odnose prvenstveno na brigu o mladima, ženama i osobama u stanju potrebe pokrenili kampanju pod nazivom „Pravo na pravnu pomoć“… Podršku brzom rješavanju je dala i premijerka kantona i uz saglasnost svih ministara u Vladi HNK i pozitivno mišljenje Agencije, postupak imenovanja direktorice je ovih dana završen.
Više od deset godina građani HNK koji ostvaruju pravo na besplatnu pravnu pomoć čekaju otvaranje vrata Zavoda za pravnu pomoć, nadajući se da će njihovim otvaranjem biti otvorena i mogućnost da napokon mogu ostvarivati svoja zakonom zagarantirana prava.
Imenovanje direktorice Zavoda koje je prošlo zakonsku proceduru je ovih dana konačno privedeno kraju, tako da će vrata Zavoda nakon 5.12.2014. godine, nadamo se, vrlo uskoro biti ponovno otvorena.
Naime, 5.12.2014. godine upriličeno je, u Ulici Alekse Šantića u Mostaru, svečano otvaranje Zavoda za besplatnu pravnu pomoć u prostoru koji je Grad Mostar ustupio na korištenje a UNDP obnovio i opremio svojim sredstvima. Već tada je bio raspisan natječaj za imenovanje direktora Zavoda, da bi se cijela priča oko toga razvukla, evo, ni manje ni više nego punih deset godina. Po stranačkim kuloarima je kružila priča kako se „politika ne može dogovoriti oko toga čiji će čovjek zasjesti na mjesto ravnatelja“ i da se taj proces nikada neće okončati. Uslijedilo je par pokušaja da se priča privede kraju a ovaj posljednji koji je napokon urodio plodom započeo je 4.2.2023. godine i trajao je više od dvije godine.
Obzirom da se radi o instituciji čiji je značaj nemjerljiv jer se dotiče prava marginaliziranih osoba, čovjek ne može a da se ne upita koliko je puta i koliko osoba koje imaju zakonsko pravo – a to su između ostalog djeca bez roditeljskog staranja, lica kojima je oduzeta poslovna sposobnost i duševno oboljela lica, žrtve nasilja u porodici ili nasilja na osnovu spola, korisnici stalne novčane pomoći ostvarene prema propisu o socijalnoj zaštiti, uživaoci najniže penzije ukoliko nemaju drugih članova domaćinstva, pripadnici boračke populacije, RVI, nezaposlena lica koja se vode na Zavodu za zapošljavanja sa statusom prognanika, izbjeglice, povratnici i demobilisani borci ukoliko ispunjavaju uslove, lica lošeg imovnog stanja – bilo u stanju potrebe u proteklih deset godina ali se nisu imali gde i kome obratiti. I u većini slučajeva su odustajali od pokretanja postupaka. A prema svjedočenju nekih od njih, posuđivali bi novce od rodbine i prijatelja, kako bi angažirali advokate pogotovo kada se radilo o povratu imovine koju bi nakon toga prodavali da bi vratili dugove.
U međuvremenu vlast se smjenjivala, odlazili su jedni a dolazili drugi a ništa se po pitanju prava najugroženijeg dijela populacije nije mijenjalo. Ostajala su obećanja nadležnih a novac u budžetu za rad zavoda uredno se planirao ali trošio na neke druge „prioritete“.
Međutim, „svjetlo na kraju tunela“ ili bolje reći njegov tračak se ukazao prije deset mjeseci kada su javno o ovom problemu progovorile organizacije civilnog društva u HNK. Naime, tada su udruženja građana „Dignitet“ i „Nansen dijalog centar“ u sklopu svojih redovitih aktivnosti koje se odnose prvenstveno na brigu o mladima, ženama i osobama u stanju potrebe pokrenili kampanju pod nazivom „Pravo na pravnu pomoć“.
Održali su cijeli niz sastanaka sa odgovornim osobama na nivou kantona, premijerkom i resornim ministrom, a stalim članovima Vlade HNK su se obratili dopisom u kojem su skrenuli pažnju na ovaj problem i zahtjevali njegovo hitno rješavanje bez obzira na uzrok.
Prikupili su podršku od predstavnika jedinica lokalne samouprave, razgovarali s odgovornim osobama u centrima za socijalni rad. U svome svakodnevnom radu su, u izravnoj komunikaciji sa korisnicima drugih, različitih udruženja širom kantona, tražili i dobijali podršku. I podnosili dodatni teret kampanje jer su im se nakon toga počeli izravno obraćati ljudi sa svojim problemima u kojima im je trebala pravna podrška. A bilo ih je svakim danom sve više.
Održan je i okrugli stol na kojem je dobijeno javno obećanje od ministra pravosuđa i uprave HNK da će ovaj problem biti vrlo brzo riješen. Obzirom da je Agencija za državnu službu Federacije BiH već bila provela natječaj o imenovanju prije dvije godine, postupak je na inicijativu resornog ministra nastavljen.
Podršku brzom rješavanju je dala i premijerka kantona i uz saglasnost svih ministara u Vladi HNK i pozitivno mišljenje Agencije, postupak imenovanja direktorice je ovih dana završen.
Tokom cijele kampanje u razgovoru sa odgovornim osobama i potencijalnim korisnicima aktivisti su isticali da im je nebitno ime ravnatelja, o simpatizeru i kadru koje stranke i naroda se radi. Bilo im je važno osigurati pravo na besplatnu pravno pomoć najugroženijem i najpotrebnijem dijelu građana.
U ovom trenutku preostalo je samo da se prostorije dovedu u red i da Zavod krene sa prijemom zahtjeva građana.
(A.A., Odgovorno / Foto: I.V.)