Konačni početak ozbiljnog bavljenja problemima mladih ili još 64 mrtva zaključka i preporuke na papiru?

by Urednik

Predstavnički dom Federalnog parlamenta usvojio zaključke i preporuke druge tematske sjednice svoje Komisije za pitanja mladih. Ostaje još da se o ovim zaključcima i preporukama izjasni Dom naroda, a onda da ih Federalna vlada i niži nivoi vlasti ugrade u svoje politike i konkretne mjere, bez čega će ostati samo mrtvo slovo na papiru.

Sa 63 glasa Za, 12 Suzdržanih i jednim Protiv, Predstavnički dom PFBIH na jučerašnjoj sjednici (28.10.2025.) usvojio Zaključke i preporuke Tematske sjednice Komisije za pitanja mladih “Mladi i sigurnost – izazovi i odgovori u savremenom društvu”.

Podsjećamo radi se o tematskoj sjednici održanoj 22.10., koju je Komisija za pitanja mladih Predstavničkog doma Parlamenta FBiH, organizovala u saradnji sa Vijećem mladih Federacije BiH, Institutom za razvoj mladih KULT i Westminster fondacijom za demokratiju, s ciljem jačanja dijaloga između institucija i mladih, te stvaranja pretpostavki za sistemske promjene koje će omogućiti bolju podršku mladima u Federaciji BiH. A koja je, uz poslanike Predstavničkog doma, okupila više od 80 predstavnika omladinskih organizacija, organizacija koje rade s mladima i krovnih omladinskih tijela iz cijele Federacije BiH.

Učesnici su ukazali na nužnost uspostavljanja funkcionalnog i održivog sistema podrške mladima, koji će prepoznati njihove potrebe i interese u svim sektorima – od obrazovanja, zapošljavanja i stanovanja, do socijalne zaštite i zdravlja.

Na osnovu iznesenih prijedloga, Komisija za pitanja mladih usvojila je 41 zaključak i 23 preporuke, koji predstavljaju skup konkretnih smjernica za djelovanje Vlade Federacije BiH, resornih ministarstava i kantonalnih vlada, a odnose se na ključne oblasti omladinske politike.

Po ocjeni predstavnika mladih, radi se o važnom iskoraku ka sistemskoj podršci mladima, te jasnom signalu da se pitanja mladih moraju tretirati kao prioritet razvoja Federacije BiH.

Ostaje još da se o ovim zaključcima i preporukama izjasni Dom naroda, a onda da ih Federalna vlada i niži nivoi vlasti ugrade u svoje politike i konkretne mjere, bez čega će ostati samo mrtvo slovo na papiru.

Cjelovit tekst ovih zaključaka i preporuka – čija je važnost posebno naglašena brojevima mladih koji su već otišli ili koji se spremaju da odu iz ova zemlje, a za šta najveću odgovornost snose ovdašnji političari – možete pročitati u nastavku.

 

Zaključci i preporuke druge Tematske sjednice Komisije za pitanja mladih Predstavničkog doma Parlamenta Federacije BiH

STRATEGIJA PREMA MLADIMA FEDERACIJE BIH

  1. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da u Parlament FBiH uputi Prijedlog Strategije prema mladima Federacije BiH 2025 -2034. u formalnu zakonodavnu proceduru, uz zahtjev za njeno razmatranje u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH.

Preporuke za kantonalni nivo vlasti:

  1. Predlaže se skupštinama Bosansko-podrinjskog kantona, Posavskog kantona, Zapadno-hercegovačkog kantona, Unsko-sanskog kantona, Zeničko-dobojskog kantona i Kantona 10 da kreiraju i usvoje strategiju prema mladima u skladu sa važećim odredbama Zakona o mladima Federacije BiH i nadležnostima kantona.

OBRAZOVANJE (formalno i neformalno)

  1. Zadužuje se Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke da, u saradnji s Federalnim ministarstvom finansija i akreditovanim visokoškolskim ustanovama, u roku od šest mjeseci na svojoj zvaničnoj web-stranici uspostavi i redovno ažurira odjeljak s informacijama o dostupnim stipendijama za učenike i studente u Federaciji BiH i BiH.
  2. Zadužuje se Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke da uputi Nacrt Zakona o studentskom standardu Federacije BiH, sa precizno definisanim odredbama koje se odnose na finansijsku evaluaciju mjera za prevoz, ishranu i dodatne usluge studenata, izradu studije održivosti tih mjera, kao i podršku studentskim domovima kroz javno-komercijalne modele upravljanja koji će biti društveno odgovorni, finansijski održivi i usmjereni na očuvanje socijalne zaštite studenata, uputi u dalju proceduru.
  3. Zadužuje se Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, da uradi analizu o stanju provedbe dokumenta „Strateški pravci razvoja karijerne orijentacije u Federaciji BiH 2015-2020“, uključujući ostvarene rezultate, identifikovane izazove i prepreke te pripremi prijedlog daljih aktivnosti i mjera za unapređenje karijerne orijentacije mladih, s jasno definisanim odgovornostima institucija i okvirnim rokovima za implementaciju, kako bi se osiguralo kontinuirano i efikasno djelovanje u ovoj oblasti.

Preporuke za kantonalni nivo vlasti:

  1. Preporučuje se svim kantonalnim ministarstvima obrazovanja da, u saradnji s relevantnim institucijama i organizacijama osoba s invaliditetom, razviju i provedu mjere za osiguranje jednakog pristupa obrazovanju za djecu i mlade s invaliditetom, posebno one iz ruralnih područja.
  2. Preporučuje se kantonalnim ministarstvima obrazovanja, saobraćaja i prostornog uređenja da, u saradnji s jedinicama lokalne samouprave i drugim nadležnim institucijama, osiguraju arhitektonsku pristupačnost javnih ustanova osobama s invaliditetom, unaprijede sistem javnog prevoza i sigurnost mladih u saobraćaju.
  3. Preporučuje se kantonalnim ministarstvima obrazovanja da razviju i implementiraju programe servisnog učenja u osnovnim i srednjim školama, kroz koje bi profesori zajedno s učenicima realizirali male akcije za rješavanje problema u lokalnim zajednicama, s ciljem jačanja znanja, društvene odgovornosti i zajedništva mladih.

ZAPOŠLJAVANJE, SAMOZAPOŠLJAVANJE I PREDUZETNIŠTVO

  1. Zadužuju se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike i Federalni zavod za zapošljavanje da razviju i uspostave centralizovanu digitalnu platformu za objavu svih programa podrške zapošljavanju mladih, praćenje prijava i transparentno informisanje o statusu korisnika, čime će se unaprijediti transparentnost, efikasnost i povjerenje u sistem podrške mladima.
  2. Zadužuje se Vlada Federacije BiH i nadležna ministarstva da razviju regulatorni okvir koji će prepoznati i sistemski podržati mlade koji ostvaruju prihode kroz freelance rad, uključujući rješenja vezana za njihov poreski status, pristup socijalnoj sigurnosti i mogućnosti za profesionalni razvoj, u skladu s praksama Evropske unije i preporukama relevantnih međunarodnih institucija.
  3. Zadužuje se Vlada Federacije BiH i Predstavnički dom Parlamenta FBiH da hitno osiguraju usvajanje Zakona o posredovanju u zapošljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih osoba, te donošenje potrebnih podzakonskih akata i prilagodbu internih akata zavoda za zapošljavanje, kako bi se omogućilo razdvajanje aktivnih i pasivnih tražilaca posla, osigurali tačni podaci o nezaposlenima i vraćena funkcija zavoda kao posrednika u zapošljavanju.
  4. Zadužuje se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike da provede pilot aktivnosti u okviru Plana implementacije Garancije za mlade u BiH u 2026.
  5. Zadužuje se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike da osigura koordinirane I kontinuirane aktivnosti informisanja o pravima i obavezama studenata i poslodavaca u vezi sa članom 166a Zakona o radu Federacije BiH, kroz digitalni centar za informisanje o studentskom radu i javne kampanje kako bi se povećala dostupnost i razumijevanje zakonskog okvira.
  6. Zadužuje se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike da izradi Uredbu o studentskom radu za operacionalizaciju člana 166a Zakona o radu Federacije BiH, kojom će se precizirati pojmovi, procedure i obaveze poslodavaca, uključujući standarde naknade, sigurnost na radu, evidenciju angažmana i izvještavanje. Uredba treba omogućiti jedinstveno tumačenje zakonskih odredbi, smanjiti pravnu nesigurnost poslodavaca i pružiti studentima jasan i siguran okvir za angažman, uz osiguranu koordinaciju nadležnih institucija.
  7. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da uspostavi stalnu koordinacijsku platformu za praćenje provedbe i učinaka člana 166a Zakona o radu Federacije BiH, u kojoj će učestvovati nadležna ministarstva, Porezna uprava, udruženja poslodavaca i predstavnici studentskih organizacija. Platforma će omogućiti kontinuiranu razmjenu podataka i poslužiti kao osnova za godišnji izvještaj Vlade Parlamentu s preporukama za eventualne izmjene zakonskog i podzakonskog okvira.
  8. Zadužuje se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike da predloži okvir za regulisanje statusa posrednika u studentskom radu, uključujući uspostavu registra posrednika kojim će se definisati minimalni kriteriji registracije, obaveze po pitanju transparentnosti rada, prava i zaštite studenata, te godišnje izvještavanje o broju angažovanih studenata i visini isplaćenih naknada.
  9. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da osigura da pitanje studentskog rada bude adekvatno prepoznato i uključeno u relevantne strateške i planske dokumente FBiH, kao dio šireg pristupa osnaživanju mladih i olakšavanju prelaska iz obrazovanja na tržište rada. U okviru ovog pristupa potrebno je osigurati institucionalnu koordinaciju, kontinuirano prikupljanje podataka i godišnju evaluaciju učinaka, kako bi studentski rad postao integralni instrument razvoja radne snage.

Preporuke za kantonalni nivo vlasti

  1. Predlaže se kantonalnim službama za zapošljavanje da unaprijede sistem informisanja mladih o dostupnim programima podrške zapošljavanju i samozapošljavanju kroz interaktivne kampanje na društvenim mrežama namijenjene mladima, te da kontinuirano jačaju rad lokalnih službi u razvoju mehanizama distribucije informacija putem obuka za uposlenike službi i saradnje sa organizacijama civilnog društva.

SOCIJALNA BRIGA

Stambeno zbrinjavanje

  1. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da u roku od šest mjeseci izradi i predloži integralni model stambene podrške za mlade, koji kroz postojeći program sa Union bankom kombinuje subvencioniranje zakupnina, adaptaciju postojećih porodičnih kuća, dostupnost javno upravljanih stanova i subvencije za kupovinu prve nekretnine.

Model treba biti finansijski održiv, transparentan i prioritetno usmjeren na mlade koji po prvi put napuštaju roditeljski dom, uz predviđene diferencirane mjere za mlade u ruralnim područjima, mlade s invaliditetom, mlade bez roditeljske brige te mlade bračne parove, uključujući prilagodljive stambene jedinice, posebne subvencije i prioritet u programima podrške.

  1. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da osigura minimalno povećanje za 10% od budžetskih sredstava namijenjenih provedbi programa stambenog zbrinjavanja mladih, kako bi se omogućilo šire pokrivanje mladih korisnika, veći broj subvencija, garancija i programa.
  2. Zadužuje se Vlada Federacije BiH, da u saradnji s kantonima, uspostavi minimalne zajedničke poreske standarde i koordinira digitalno povezivanje podataka zemljišnih knjiga i Porezne uprave Federacije BiH jer porezna politika, uz postepeno uvođenje mjera, mora biti prilagođena ciljevima stambene politike prema mladima i to kroz dvije dimenzije: olakšice prilikom kupovine prve nekretnine kojom se rješava stambeno pitanje i oporezivanje stambenih objekata koji nisu opterećeni zakupom za kategoriju mladih.
  3. Zadužuje se Vlada FBiH da izradi i predloži okvir zakonskih rješenja u svrhu uređivanja tržišta zakupa, vodeći računa o zaštiti prava zakupaca i zakupodavaca te zagarantovanog prava vlasništva. Okvirom je potrebno utvrditi opće kriterije za određivanje i rast cijena zakupa u područjima s izraženim tržišnim pritiskom, te uspostaviti registar ugovora o zakupu u okviru Porezne uprave Federacije BiH.
  4. Zadužuje se Vlada FBiH da izradi i predloži održiv model javno-privatnog partnerstva i društveno poticane stanogradnje za mlade, koji obuhvata vlasničke i nevlasničke oblike stanovanja, uz jasno definisane kriterije za korisnike (dob, prihod i prioritet mladih porodica), te da godišnje izvještava o učincima i transparentnosti realizovanih projekata.
  5. Zadužuje se Vlada FBiH da izradi i predloži zakonodavni i institucionalni okvir za socijalno stanovanje zasnovan na dugoročnom i pristupačnom zakupu, uz definisanje korisnika i kriterija, prenamjenu javnog stambenog fonda, uspostavu digitalnog registra stanova i korisnika, uz poseban naglasak na održiv model finansiranja kroz kombinaciju javnih sredstava, lokalnih budžeta, fondova, kreditnih linija i partnerstava s privatnim sektorom.
  6. Zadužuje se Vlada FBiH da uspostavi centralizirani sistem monitoringa i javni registar svih programa stanovanja za mlade (subvencije, socijalni stanovi, JPP projekti), s godišnjim izvještajem koji se objavljuje javno i dostavlja Parlamentu FBiH.

Socijalna briga

  1. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da u roku od tri mjeseca uputi Parlamentu FBiH prijedlog Zakona o socijalnim uslugama, te da, po njegovom usvajanju, izradi podzakonske akte koji osiguravaju konkurentno i transparentno tržište socijalnih usluga, uključujući certificiranje, monitoring i evaluaciju kvaliteta, s fokusom na socijalno poduzetništvo i socijalno mentorstvo za mlade te da uspostavi obavezne konsultativne mehanizme s organizacijama civilnog društva koje direktno rade s mladima.
  2. Zadužuje se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike da uspostavi registar korisnika socijalne zaštite na nivou FBiH, a koji se odnose na mlade u dobi od 15 do navršenih 30 godina.
  3. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da što prije razmatra i usvoji Zakon o izmjenama I dopunama Zakona o hraniteljstvu FBiH, te isti dalje uputi u parlamentarnu procedure u oba doma Parlamenta Federacije BiH, kako bi se osigurala kvalitetnija njega, briga i omogućili sigurniji egzistencijalni uslovi za djecu bez roditeljskog staranja, te unaprijedila podrška hraniteljima i hraniteljskim porodicama.
  4. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da hitno razmatra i usvoji Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o inspekcijama FBiH, s ciljem osnivanja Inspektorata za dječiju i socijalnu zaštitu u okviru Ministarstvu rada i socijalne politike Federacije BIH, čime će se omogućiti pravovremen i kvalitetan inspekcijski nadzor u ustanovama socijalne zaštite u Federaciji BiH.

Preporuke za kantonalni nivo vlasti:

  1. Predlaže se svim kantonalnim vladama da u roku od 6 mjeseci izrade i predlože integralni model stambene podrške za mlade. Model treba kombinovati subvencioniranje zakupnina, adaptaciju postojećih porodičnih kuća, dostupnost javno upravljanih stanova i subvencije za kupovinu prve nekretnine, biti finansijski održiv, transparentan i prioritetno usmjeren na mlade koji po prvi put napuštaju roditeljski dom.
  2. Predlaže se svim kantonalnim vladama da obezbijede formalne mehanizme uključivanja mladih (savjetodavna tijela mladih, javne konsultacije, participativne radne grupe) u dizajn, provođenje i evaluaciju svih stambenih politika i programa za mlade.
  3. Preporučuje se svim kantonalnim nadležnim ministarstvima da u saradnji sa općinama, u roku od 6 mjeseci izradi plan deinstitucionalizacije i razvoja fleksibilnih socijalnih usluga baziranih na zajednici. Plan treba uključivati mapiranje potreba mladih po općinama, razvoj mobilnih timova i centara za podršku te smanjenje dugoročne zavisnosti od institucionalne brige.

ZDRAVLJE MLADIH

  1. Zadužuje se Federalno ministarstvo zdravstva da pokrene postupak za akreditaciju naučno utemeljenih programa prevencije ovisnosti, izradi njihov registar te odredi način financiranja i evaluaciju istih.
  2. Zadužuje se Federalno ministarstvo zdravstva da u suradnji sa kantonalnim ministarstvima i ustanovama socijalne zaštitite usklade procedure i standarde u oblasti nabavke ortopedskih pomagala, unaprijede praksu izdavanja liječnički uvjerenja kako bih se spriječila diskriminacija osoba s invaliditetom prilikom zaposlenja.
  3. Zadužuje se Federalno ministarstvo zdravstva da uradi elaborat o štetnosti konzumiranja energetskih pića kod maloljetnika u Federaciji BiH.

Preporuke za kantonalni nivo vlasti:

  1. Preporučuje se kantonalnim nadležnim ministarstvima da osiguraju kontinuirano i dostupno psihološko savjetovanje u svim školama, univerzitetima i centrima gdje se okupljaju mladi kao preventivnu mjeru u zaštiti mentalnog zdravlja mladih.

SIGURNOST MLADIH

  1. Zadužuje se Vlada FBiH i nadležna ministarstva da normativno definišu internet kao javni prostor i dopune zakonodavstvo posebnim odredbama za digitalnu sigurnost mladih, uključujući prevenciju nasilja, zaštitu podataka, govor mržnje i seksualno uznemiravanj, te da se utvrdi minimalna dob za otvaranje profila na društvenim mrežama, preporučeno 12 ili 13 godina.
  2. Zadužuje se Federalno ministarstvo rada i socijalne politike da što prije finalizira sve podzakonske akte u okviru Zakona o zaštiti od nasilja u porodici i prema ženama FBiH, kako bi se omogućila potpuna implementacija zakona.

ULAGANJE U MLADE, AKTIVIZAM, VOLONTERSTVO I UČEŠĆE U ODLUČIVANJU

  1. Zadužuje se Vlada Federacije BiH da uspostavi funkcionalnu budžetsku klasifikaciju za mlade kojom će se jasno označiti i pratiti sve rashodovne stavke namijenjene mladima kroz sve sektore, a Federalno ministarstvo finansija da u okviru budžetskog procesa uvede obaveznu analizu efekata budžetskih mjera na mlade, u skladu sa članom 25. Zakona o mladima FBiH.
  2. Zadužuje se Vlada FBiH da osigura namjensku i diverzificiranu raspodjelu sredstava po tipovima organizacija i tematskim oblastima, radi ravnomjernije podrške omladinskom sektoru i sprječavanja koncentracije sredstava kod ograničenog broja korisnika, uz obavezu standardizacije izvještavanja i evaluacije projekata i programa za mlade, kroz transparentno objavljene kriterije, bodovne skale, evaluacione komentare i obrazloženja za odbijene prijave, kako bi se osiguralo sistematsko praćenje ulaganja i unaprjeđenje položaja mladih.
  3. Zadužuje se Federalno ministarstvo kulture i sporta da u skladu sa mogućnostima predloži povećanje sredstava u okviru Transfera za sport.
  4. Zadužuje se Vlada FBiH da digitalizuje i pojednostavi proces prijave za javna sredstva za mlade, uključujući Transfer za mlade, kako bi sredstva bila dostupnija manjim i novoosnovanim organizacijama.
  5. Zadužuju se sva ministarstva da provedu decentralizaciju i ciljanu promociju javnih poziva namijenjenih mladima kroz info-sesije, radionice, webinare i saradnju s lokalnim medijima, radi većeg uključivanja organizacija iz svih sredina, te uvedu programe mentorske i tehničke podrške za organizacije s manjim kapacitetima, radi poboljšanja kvaliteta projekata i održivosti rezultata.Zadužuje se Federalno ministarstvo pravde da uspostavi centralizirani registar omladinskih organizacija, koji će služiti za ciljanu komunikaciju, praćenje korisnika i razvoj mentorskih i savjetodavnih mreža.
  6. Zadužuje se Federalno ministarstvo pravde da uspostavi centralizirani registar omladinskih organizacija, koji će služiti za ciljanu komunikaciju, praćenje korisnika i razvoj mentorskih i savjetodavnih mreža.
  7. Zadužuje se Vlada FBiH da izmijeni naziv Federalnom ministarstvu kulture i sporta u Federalno ministarstvo, kulture, sporta i mladih u skladu sa važećim odredbama Zakona o mladima Federacije BiH.
  8. Zadužuje se Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo kulture i sporta i Federalno ministarstvo finansija da osigura povećanje sredstava za budžetsku stavku Transfer za mlade sa 600.000,00 KM na 1.000.000,00 KM za 2026. godinu.
  9. Zadužuje se Federalno ministarstvo kulture i sporta da u saradnji sa Vijećem mladih Federacije BiH predloži izmjene i dopune Zakona o mladima FBiH u svrhu jednostavnijeg i dostupnijeg omladinskog organizovanja.
  10. Zadužuje se Federalno ministarstvo pravde da kreira Vodič kroz Zakon o volontiranju Federacije BiH koji će prepoznavati važnost i promociju volontiranja u Federaciji BiH, kako bi imali koordinirani pristup volontiranju na različitim nivoima i osigurali da je volontiranje sastavni dio lokalnih i kantonalnih strategija razvoja.
  11. Zadužuje se Federalno ministarstvo kulture i sporta da unaprijedi sistem dodjele pripadajućih sredstava Vijeću mladih Federacije BiH, iz budžeta Federacije BiH, te sredstva dodijeli u prvom kvartalu tekuće godine, neovisno o raspisivanju javnog poziva za Transfer za mlade.
  12. Zadužuje se Federalno ministarstvo kulture i sporta da u saradnji sa svim drugim entitetskim ministarstvima koja u svom resoru rade na pitanjima mladih zajednički unaprijede pristup u organizaciji i prikupljanju podataka, u skladu s važećim zakonskim rješenjima koja se odnose na mlade u FBiH. Podaci koji se prikupljaju trebaju imati mogućnost ekstrakcije minimalno po spolu i po dobi (ili dobnim grupama) pri čemu je moguće ekstrahirati podatke za mlade, kako ih definiše Zakon o mladima Federacije BiH.

Preporuke za kantonalni nivo vlasti:

  1. Preporučuje se svim kantonalnim vladama da uspostave funkcionalnu budžetsku klasifikaciju za mlade, kojom će se sve rashodovne stavke namijenjene mladima jasno označiti i pratiti kroz sve sektore, radi sistematskog praćenja ulaganja i izbjegavanja fragmentiranog pristupa, te da standardizuju izvještavanje i evaluaciju projekata i programa za mlade, uz transparentno objavljene kriterije, bodovne skale i evaluacione komentare, te obavezno obrazloženje odbijenih prijava.
  2. Preporučuje se svim kantonalnim komisijama za pitanja mladih da u okviru svojih nadležnosti ojačaju nadzor nad izvršenjem budžeta za mlade, uključujući transfere s kantonalnog nivoa ka lokalnim.
  3. Preporučuje se svim kantonalnim vladama da osiguraju izdvajanje sredstava za krovne organizacije mladih kao zasebne budžetske stavke u kantonalnom budžetu.
  4. Preporučuje se svim kantonalnim vladama da digitalizuju i pojednostave procese prijave za javna sredstva za mlade, kako bi sredstva bila dostupnija manjim i novoosnovanim organizacijama.
  5. Preporučuje se svim kantonalnim ministarstvima da provedu decentralizaciju i ciljanu promociju javnih poziva za projekte mladih kroz info-sesije, radionice, webinare i saradnju s lokalnim medijima, radi većeg uključivanja organizacija iz svih sredina.
  6. Preporučuje se svim kantonalnim resornim ministarstvima da uvedu programe mentorske i tehničke podrške za organizacije s manjim kapacitetima, radi poboljšanja kvaliteta projekata i održivosti rezultata.
  7. Preporučuje se svim kantonalnim ministarstvima pravde da uspostave centralizirani registar omladinskih organizacija, koji će služiti za ciljanu komunikaciju, praćenje korisnika i razvoj mentorskih i savjetodavnih mreža.
  8. Predlaže se svim kantonalnim skupštinama da uključe i imenuju predstavnike mladih u komisije za mlade u skladu sa važećim odredbama Zakona o mladima Federacije BiH i nadležnostima kantona.
  9. Predlaže se svim resornim kantonalnim ministarstvima za mlade da uspostave odjele/sektore za mlade.
  10. Predlaže se svim kantonalnim vladama da uspostave poziciju službenika za mlade i osiguraju adekvatnu obuku i stručno usavršavanje za službenike u skladu sa Zakonom o mladima Federacije BiH.
  11. Preporučuje se kantonalnim skupštinama i kantonalnim komisijama za pitanja mladih da u okviru svojih nadležnosti organiziraju tematske sjednice o politikama prema mladima najmanje jednom godišnje, s fokusom na određene oblasti.
  12. Preporučuje se svim kantonalnim ministarstvima koja pružaju ili podržavaju pružanje usluga stanovništvu da prikupljaju podatke o korisnicima na način da je moguće ekstrahirati podatke o korisnicima po dobi, spolu, vrsti usluge koju koriste i mjestu boravka. Podaci o dobi trebaju omogućiti ekstrakciju podataka po pojedinim godinama ili dobnim klasterima, a minimalno u skladu sa definicijom mlade osobe u skladu sa Zakonom o mladima FBiH.
  13. Preporučuje se svim kantonalnim skupštinama da u skladu sa Ustavom FBiH usvoje propise kojim će se urediti oblast sporta i položaj mladih u sportu.

(Odgovorno)

Povezane vijesti

Odgovorni građani aktivizmom do odgovorne vlasti

© Centri civilnih inicijativa