“Drugi veliki problem je što se građanima nalaže dostavljanje kopije lične karte, ali i posjedovnog lista/izvod iz knjige uloženih ugovora, koji po mojim informacijama, u RUGIP-u košta 15KM! S tim u vezi, postavlja se dodatno pitanje: da li se ovdje radi o još jednoj pljački građana – s obzirom da sedamnaest hiljada registrovanih potrošača ukupno treba da uplati 255.000 KM?! U svakom slučaju, ovoga puta smo na putu da zajedničkim snagama odbranimo svoja prava i jasno smo stavili do znanja da nijedna institucija, niti pojedinac, nije iznad zakona i naroda. Ovo je dokaz da upornost i zajednička borba mogu donijeti promjene, jer kada građani govore jednim glasom, nijedna nelogična odluka ne može proći bez reakcije” – kaže Borojević.
Nakon što su im za neredovno plaćanje računa prijetili nizom drastičnih mjera, uključujući zapljenu plate, penzije i novčanih sredstava bilo gdje u bankama u RS ili Federaciji BiH, zatim prodaju stana, poslovnog prostora, kuće ili zemljišta dužnika sve do namirenja duga, pa i zabranu prelaska granica BiH, odnosno napuštanja države, komunalno preduzeće AD “Vodovod” Doboj je za svojih 17 hiljada korisnika, koje snabdijeva vodom, priredila novo iznenađenje.
Naime, obavještavajući korisnike svojih usluga da je u toku potpisivanje novih ugovora o isporuci vode, pozvali su ih da, između ostalih dokumenata, dostave i potvrdu o zaposlenju. Pozivajući se na članove Zakona o komunalnim djelatnostima, pored tog dokumenta, fizička lica su dužna priložiti i ličnu kartu, za vlasnike kuća dokaz o vlasništvu nad nekretninom, odnosno zemljišno-knjižni izvadak ili posjedovni list, a vlasnici stanova u stambenim zgradama rješenje o upisu ili izvod iz knjige uloženih ugovora. Pravna lica dužna su dostaviti aktuelni izvod iz sudskog registra, original ili kopiju.
Pritom, dokaz o vlasništvu nad nekretninom, kućom ili stanom za fizička lica, kao i pravna lica za izvod iz sudskog registra moraju biti ne starija od tri godine od dana podnošenja zahtjeva za potpisivanje Ugovora.
“U skladu sa Zakonom o komunalnim djelatnostima, obavezni ste potpisati ugovor o isporuci komunalne usluge. U suprotnom, bićemo primorani da se obratimo nadležnom organu i primijenimo mjere predviđene zakonom, što može uključivati uskraćivanje komunalne usluge, odnosno isključenje sa vodovodne mreže” – zvanično je upozorenje na službenoj internet stranici ovog komunalnog preduzeća.
Ove informacije su od samog početka, prije mjesec dana, kada je dobojsko komunalno preduzeće pokrenulo aktivnosti na potpisivanju novih ugovora, naišle na kritike Dobojlija, odnosno korisnika usluga u ovom gradu, a danas (21.03.2025.) reagovali su i iz Udruženja za zaštitu potrošača “DON”.
„Pred sutrašnji Svjetski dan voda, 22. mart, ova informacija nam se čini bizarnom. Ne samo da nemaju pravo tražiti dokument Potvrda o zaposlenju, već je protivzakonito zahtijevati i kopiju lične karte, jer se krši Zakon o zaštiti ličnih podatka“ – komentar je za portal „Odgovorno“ izvršnog direktora „DON“ Murise Marić, koja je najavila i reakciju Udruženja za zaštitu potrošača prema Konkurencijskom vijeću BiH.
Ovaj potez „Vodovoda“ nije ostao ni bez reakcije građanskih aktivista, pa je poznati „otporaš“ aktuelnoj republičkoj i lokalnoj vlasti Miroslav Borojević „Beli“ lično pokrenuo akciju, kako bi se rukovodstvo „Vodovoda“ privolilo da poništi ovu drastičnu odluku uslovljavanja potrošača pri potpisivanju novih ugovora.
Smatrajući da građani trebaju za potpisivanje novih ugovora komunalnom preduzeću predočiti na uvid samo ličnu kartu i dokaz o vlasništvu nad nekretninom, Borojević je zahtijevao prijem i sastanak sa rukovodstvom “Vodovoda”, kako bi se razjasnila cijela situacija. Ovaj građanski aktivista se svojim akcijama, posebno organizovanjem protesta i blokadom saobraćajnice u prigradskom naselju Usora, ukazivanjem na nelegalne infrastrukturne radove i gradnju na području Grada, kao i druge koruptivne radnje u gradu na tri rijeke, na poslednjim lokalnim izborima “izborio” i za mjesto odbornika u Skupštini grada, pa se i u toj ulozi obratio lokalnom komunalnom preduzeću, kako bi zaštitio prava građana.
“Činilo se da “Vodovod” nakon sastanka sa direktorom povlači spornu odluku, ali su prema informacijama koje dobijamo od građana ponovo pitani za potvrde o zaposlenju prilikom zaključivanja ugovora i na zvaničnoj njihovoj stranici to je još uvijek uslov da bi se ugovor potpisao. Uslijedilo je potom obraćanje i Agenciji za zaštitu ličnih podataka BiH, koja je pokrenula postupak protiv ovog preduzeća” – izjava je Borojevića.
Prema dokumentu iz ove Agencije, koja je nakon više prigovora i prijava građana i zvanično reagovala, protiv dobojskog “Vodovoda” pokrenut je postupak po službenoj dužnosti.
“Ostaje još nekoliko pitanja, ko je i zašto uopšte pokušao da nametne ovaj nelogičan i nezakonit zahtjev? Je li u pitanju bila samo “greška“ ili testiranje strpljenja građana? Da li sada ovo znači da samo oni korisnici koji nemaju ugovor moraju pristupiti potpisivanju? Takođe, drugi veliki problem je što se građanima nalaže dostavljanje kopije lične karte, ali i posjedovnog lista/izvod iz knjige uloženih ugovora, koji po mojim informacijama, u RUGIP-u košta 15KM! S tim u vezi, postavlja se dodatno pitanje: da li se ovdje radi o još jednoj pljački građana – s obzirom da sedamnaest hiljada registrovanih potrošača ukupno treba da uplati 255.000 KM?! U svakom slučaju, ovoga puta smo na putu da zajedničkim snagama odbranimo svoja prava i jasno smo stavili do znanja da nijedna institucija, niti pojedinac, nije iznad zakona i naroda. Ovo je dokaz da upornost i zajednička borba mogu donijeti promjene, jer kada građani govore jednim glasom, nijedna nelogična odluka ne može proći bez reakcije” – kaže Borojević.
(Lj.Đ., ODGOVORNO)