„Komunalno preduzeće može da angažuje advokatske kuće na osnovu javnog konkursa (javna nabavka) ukoliko u preduzeću za sporove preko 50.000 KM nisu zaposlena lica sa pravosudnim ispitom. Sve i da javna komunalna preduzeća angažuju advokate, postavlja se pitanje zašto građani plaćaju pravnike u ovim firmama, jer se na ovakav način pune džepovi privilegovanih advokata i njihovih saradnika“ – navode iz Udruženja za zaštitu potrošača „DON“.
Iz Udruženja za zaštitu potrošača „DON“ su javno postavili pitanje o trošenju novca građana u komunalnim preduzećima i bogaćenju na račun potrošača, iznoseći sumnje da su Javna komunalna preduzeća u više navrata i u ranijem periodu kršila propise samo da bi putem naplate dugovanja omogućila advokatima i drugim privatnim licima da se obogate.
Pritom iznose svoja saznanja da u većini komunalnih preduzeća u Republici Srpskoj sa potrošačima još uvijek nisu potpisani validni ugovori o pravima i obavezama kako preduzeća kao isporučioca određene usluge tako i potrošača.
„Preduzeće je u obavezi da korisnike potrošače u “pisanoj ili elektronskoj formi obavjesti o obavezama po osnovu ugovora (ako je potpisan), pozove da izmiri obaveze u roku koji ne može biti kraći od 30 dana od dostavljanja upozorenja”. Važno upozorenje potrošačima se odnosi na to da “Trgovac koji pruža ekonomsku uslugu ili drugo pravno ili fizičko lice koje zastupa trgovca, ne može potrošaču dodatno naplaćivati troškove u vezi sa naplatom dospjelih novčanih potraživanja”. Mnogi potrošači koji su dobili opomene od Elektroprivrede ili nekog od preduzeća u okviru poslovanja sa električnom energijom dobili su i obavještenje o plaćanju navedene opomene. U izmjenama odlukama javnih komunalnih preduzeća potrebno je zahtijevati da se definiše jednim članom da se opomene obavezno šalju potrošačima i da se ne naplaćuju“ – navode podatke iz „DON“-a.
Takođe, njihove su tvrdnje da je u praksi primjetno da se krše zakonske odredbe zaštite potrošača i da većina preduzeća u odlukama o načinu pružanja usluga nema praksu slanja pisanih obavještenja u kojima rokovi za izmirenje ne mogu biti kraći od 30 dana. Pritom su u ne malom broju komunalnih preduzeća angažovani advokati za utuženje potrošača, iako se radi o sporovima malih vrijednosti, koje u ime javnih komunalnih preduzeća treba da obavljaju pravnici zaposleni u preduzeću.
„Komunalno preduzeće može da angažuje advokatske kuće na osnovu javnog konkursa (javna nabavka) ukoliko u preduzeću za sporove preko 50.000 KM nisu zaposlena lica sa pravosudnim ispitom. Sve i da javna komunalna preduzeća angažuju advokate, postavlja se pitanje zašto građani plaćaju pravnike u ovim firmama, jer se na ovakav način pune džepovi privilegovanih advokata i njihovih saradnika“ – navode iz Udruženja.
Dodaju i advokatsku praksu da im komunalna preduzeća pripremaju predmete i analitičke kartice, da se potrošači utužuju za kompletan dug, iako Sudovi, prema presudama, naplaćuju samo dugovanja unazad godinu dana, te da je sve preostalo u zastari.
„U jednom od primjera, potrošač na ime duga prema “Prijedlogu za izvršenje” treba da plati cca 151 KM (računi zadnje godine) dok troškovi advokata iznose 464 KM. Ovo je najbolji pokazatelj koliko advokati mogu da profitiraju po pojedinom predmetu. Pitanje koje se samo nameće je koliko advokati prihoduju godišnje na predmetima potrošača koje im ustupaju javna komunalna preduzeća. U dosadašnjoj praksi nismo pronašli javne pozive za angažman advokata sa kojima sarađuju komunalna preduzeća te nitko i nezna kako se oni biraju“ – kažu u „DON“.
Iz ovog Udruženja pojašnjavaju da je Javnim komunalnim preduzećima, kao što su Vodovod, Toplana, komunalne usluge i dr., omogućena edukacija i utuženje potrošača u programu Sistema za prijem i obradu predmeta male vrijednosti /komunalnih predmeta – SOKOP Mal sistem. Takođe da je još 2017.godine VSTV BIH donijelo Odluku o obaveznoj primjeni SOKOP-Mal sistema za Sudove, imajući u vidu veliki broj komunalnih predmeta, sa ciljem njihovog smanjenja, obezbjeđenja efikasnije i ekonomičnije obrade predmeta, stvaranja jedinstvene elektronske baze predmeta, te uvođenja jedinstvenog načina procesuiranja komunalnih predmeta u pravosuđu Bosne i Hercegovine.
Isto tako, navode, sistemom SOKOP omogućeno je zaposlenima u javnim i javnim komunalnim preduzećima korištenje unaprijed pripremljenog šablonskog dokumenta “Prijedloga za izvršenje”, u kojem pravnik komunalnog preduzeća mijenja samo identifikacione podatke o izvršnom dužniku, iznos mjesečnog potraživanja čija se prinudna naplata traži i datum dospjelosti potraživanja na naplatu.
„Zahtijevamo da se svi predmeti u javnim komunalnim preduzećima rade sistemom SOKOP, te da predmeti koji su upućeni putem advokatskih kancelarija, budu povučeni sa Sudova. Poštovani potrošači, ukoliko i vi imate problem da su zbog vašeg predmeta angažovali advokata iz nekog od komunalnih preduzeća HITNO nam se javite da zajednički provjerimo da li su u javnom komunalnom preduzeću već zaposleni i plaćeni pravnici, i na koji način je odabrana advokatska kuća. Postoji opravdana sumnja da se na ovakav način krše zakoni i odredbe iz odluka koje donosi lokalna uprava i zloupotrebljavaju položaji da bi se napunili nečiji džepovi! Vaš “DON” u zaštiti prava i interesa potrošača! Jer, potrošač je zakon!“ – poruka je potrošačima iz „DON“, koji su naveli i kontakt na koji im se mogu potrošači obratiti, odnosno tel. 052/231-155 i mejl: potrosac@donprijedor.org.
Inače, osim „DON“, aktivni u borbi za prava potrošača su i u udruženjima TOPEER i Centar za humanu politiku, kojima se sa svojim problemima svakodnevno obraćaju potrošači.
„Preuzeli smo slučaj jedne građanke sa Sokoca, koja nam se obratila zbog bahatog ponašanja komunalnog preduzeća iz tog grada. U pripremi smo i prikupljamo kompletnu dokumentaciju za utuženje, a kao primjer koristićimo i praksu Suda u Doboju koji je do konačne sudske odluke po našoj tužbi za kršenja prava korisnika komunualnih usluga donio Rješenje o određenju privremene mjere obezbjeđenja, kojom je suspendovana odluka komunalnog preduzeća „Vodovod“ Doboj o povećanju cijena usluga i uvođenja blok tarifa“ – izjava je predsjednika CH Momira Dejanovića, koji u kontinuitetu ukazuje na bahatost, samovolju i nezakoniti ponašanje komunalnih preduzeća na štetu korisnika usluga i potrošača.
(Lj.Đ., Odgovorno)